Har ett Teletec 1580 larm som vi inte använder och ikväll börjar det helt plötsligt signalera (dubbelsignal varannan minut). Inte kopplat till någon central och visat felkod i över två år. Idag blrjar det nu tjuta och fellampan samt 5 lyser. Endast detektorer kopplade med sladd. Kollat i manualen men inget bra svar, någon som vet vad som kan ha hänt?
 
Kapa kabeln
 
Imorgon får jag väl ringa hit någon som trycker på tre knappar och sen skickar faktura på 1200 spänn, sjukt irriterande
 
Tryck *2 och se vilken diod som tänds. Dioderna betyder olika sorters fel vilka kan tydas genom att läsa i manualen.
Gissar på batterifel.

Lycka till.
 
Gjort det och då tänds 3 och 5 samt att felindikatorn blinkar.
Batterifel vore ju logiskt i och med att det började helt plötsligt men det är ju inte det som 3 och 5 betyder
 
3 betyder kom.fel, att den försökt ringa iväg ett larm till larmcentral utan att lyckas, om larmet inte alls används så kanske telelinjen är urkopplad?

fel 5 betyder sektionssabotage; avbrott på en sektionsingång, mest troligt sektion 5 eftersom att den lyser hela tiden.

Används inte larmet finns det ingen anledning att ringa någon för att trycka på några knappar öht.
Har du nyckel till centralapparaten?
Öppna och koppla ur batteriet, samt bryt eventuell nätsäkring, om den nu inte matas via stickpropp :)

Sen är alla pip ett minne blott...
 
Ska kolla detta, tackar
Tyvärr har jag ingen nyckel och installatören har ingen extra så nu blir det att borra upp låset
 
M
Det går att vrida runt hela låscylindern med en polygriptång och öppna dörren.
 
J JohanPersson skrev:
Har ett Teletec 1580 larm som vi inte använder och ikväll börjar det helt plötsligt signalera (dubbelsignal varannan minut). Inte kopplat till någon central och visat felkod i över två år. Idag blrjar det nu tjuta och fellampan samt 5 lyser. Endast detektorer kopplade med sladd. Kollat i manualen men inget bra svar, någon som vet vad som kan ha hänt?
Hej
Hur gick det med din anläggning?
Stängde du ner systemet? Gjorde du det så är jag intresserad av din gamla manöverpanel. Vår har blivit uppsliten. Med vänlig hälsning, Mats
 
M Mago71 skrev:
Hej
Hur gick det med din anläggning?
Stängde du ner systemet? Gjorde du det så är jag intresserad av din gamla manöverpanel. Vår har blivit uppsliten. Med vänlig hälsning, Mats
Hej. Det försvann i en renovering för några år sedan, så tyvärr inget kvar.
 
M Mago71 skrev:
Hej
Hur gick det med din anläggning?
Stängde du ner systemet? Gjorde du det så är jag intresserad av din gamla manöverpanel. Vår har blivit uppsliten. Med vänlig hälsning, Mats
Hej Mats, kommer plocka bort ett teletec så kanske har en panel till dig. Mvh Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.