Det är dags för renovering av köket och eftersom någon absolut måste ha en sishäll med inbyggd fläkt uppstår det lite problem att lösa 🤓

Spishällen på bilden ska ersättas med en bredare (80cm) häll med inbyggd fläkt. Jag vill koppla den inbyggda fläkten till befintlig imkanal med utsug på taket. Ugnen ska flyttas till annan plats.

Hur löser man det enklast och snyggast?

Min tanke är att dra ner röret i hörnet för att sedan bygga in det. Jag hoppades att man kunde använda platta kanaler ända från golvet upp utmed hörnet och sedan ansluta till röret uppe vid taket men jag har fått för mig att röret måste vara minst 150mm och isolerat hela vägen från anslutningen nere vid golvet (främst för att vattenångan inte ska kylas av). Stämmer detta?

Enligt spistillverkaren kan man göra en övergång från deras platta kanal som kommer ut under hällen under underskåpen med en rund kanal 150mm.

Jag vill minimera ytan som går förlorad i hörnet.

Är det någon som har gjort något liknande eller har förlag på en bra lösning?

Bifogar lite skisser på köket med kanaldragning inritat, foto och spishällsleverantörens skiss.
 
  • Renovering av kök, osammanhängande plattor, utsatta ledningar, skyddsplast på golvet, avtäckt ventilation ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en avloppsfälla för diskho inkluderar mått och perspektivvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av möbel med måttangivelser, överstruket med röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en möbelplan, mått angivna i millimeter, innehåller block och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
C CokeIsIt skrev:
Jag hoppades att man kunde använda platta kanaler ända från golvet upp utmed hörnet och sedan ansluta till röret uppe vid taket men jag har fått för mig att röret måste vara minst 150mm och isolerat hela vägen från anslutningen nere vid golvet (främst för att vattenångan inte ska kylas av). Stämmer detta?
Det enda som jag har hört om när det gäller imkanaler och isolering är att de ska vara brandisolerade när de lämnar köket och innan dess ska det vara tillräckligt avstånd mellan kanalen och närmast brännbara material (kanske 3 cm?). Kolla med ansvarig sotare.

Varje krök på imkanalen försämrar luftflödet, alltså sämre effekt på borttransporten, har jag hört.

Det vanliga när man har fläkten i hällen är väl att man antingen har utblås via plattan och ytterväggen/grunden eller att man har kolfilter med utblås i sockeln.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda som jag har hört om när det gäller imkanaler och isolering är att de ska vara brandisolerade när de lämnar köket och innan dess ska det vara tillräckligt avstånd mellan kanalen och närmast brännbara material (kanske 3 cm?). Kolla med ansvarig sotare.

Varje krök på imkanalen försämrar luftflödet, alltså sämre effekt på borttransporten, har jag hört.

Det vanliga när man har fläkten i hällen är väl att man antingen har utblås via plattan och ytterväggen/grunden eller att man har kolfilter med utblås i sockeln.
Jag vill inte använda en nödlösning med kolfilter när jag har tillgång till en imkanal. Ta upp ett hål bakom hällen för att blåsa ut luften den vägen är inte praktiskt möjligt pga utsidan av huset.

Jag får kolla med sotarn men skulle gärna ha lite tankar idéer innan jag pratar med honom alternativt en VVSare.
 
Finns inga genvägar för det ni vill ha, det blir till att bygga om halva köket med mindre plats i skåpen ( rören måste vara där ? Och en inbyggd trumma i hörnet, fundera lite på detta, kanske tänka om med det omvänd ventilation. Blir alltid inte som man tänkt sig med funktionen
 
J jonaserik skrev:
Finns inga genvägar för det ni vill ha, det blir till att bygga om halva köket med mindre plats i skåpen ( rören måste vara där ? Och en inbyggd trumma i hörnet, fundera lite på detta, kanske tänka om med det omvänd ventilation. Blir alltid inte som man tänkt sig med funktionen
Det finns plats bakom skåpet till höger om spishällen, det är inte lika djupt som övriga skåp med tanke på att ventilationen ska få plats. Röret ska byggas in i hörnet men jag vill minimera ytan som går åt.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att förstå vilken typ av rör som jag bör använda. Platta, runda, ioslerade, oisolerade, osv innan jag tar kontakt med en VVSare för att göra jobbet, jag vill inte göra den delen själv men jag vill ha en idé om vad som är möjligt att göra eftersom man kan lösa samma sak på mer än ett sätt och jag vill som sagt var minimera ytan som försvinner i hörnet. Lättare att framföra sina tankar till hantverkaren som ska göra jobbet om man vet att något är möjligt.
 
Du kan inte koppla en spisfläkt till en kanal som redan har en fläkt.
 
Jepp du får gå efter instruktionerna på måtten med rektangulära trummor och gå över till runt vid anslutningen till taket, dom tar minst plats. Kan gå med rektangulära hela vägen med.
 
Vad har du på andra sidan väggen , kanske snyggare att gå med trumman där ( till höger)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.