Var på Hornbach idag och fick hjälp av en mycket duktig kille där....tror jag....

Han sa att golvgips är totalförbjudet .
Han hänvisade till en skiva som heter IVARIT.


Skall vara i en tvättstuga med golvbrunn.= måste vara tätskikt.
träbalklag 30 cc--spånskiva
klinkers ej golvvärme.

Vad gäller...

Anders
 
Tror du kan skippa en kompletterande skiva helt och hållet. 30 cc + golvspån räcker och flytspackla direkt på det.

Övergångstid
BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte
skall användas i våtrum träder i kraft den
1 juli 2008.
Om kartongklädda gipsskivor ingår i
konstruktioner under övergångstiden krävs
att fuktsäkerhetsprojektering gjorts eller att
tätskiktstillverkaren angivit tillräckligt ånggenomgångsmotstånd
för den aktuella
konstruktionen. Se BBR 6:5331.
 
Som Tripod skriver, golvgipsen är tillåten till nästa sommar. Men du får ändå inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterial på golv (inte med Ivarit eller någon annan fibercementskiva heller), så det smarta är att flytspackla direkt. Golvgipsen är helt onödig.
 
jon_h skrev:
Som Tripod skriver, golvgipsen är tillåten till nästa sommar. Men du får ändå inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterial på golv (inte med Ivarit eller någon annan fibercementskiva heller), så det smarta är att flytspackla direkt. Golvgipsen är helt onödig.
VA ??
Får man inte lägga tätskiktet direkt på skivan ?
Hur gör man då ?

( sicken djungel...suck...)


Anders
 
Man lägger det på spacklet, naturligtvis.. :)
 
jon_h skrev:
Man lägger det på spacklet, naturligtvis.. :)
Tänker du flytspackel eller endast spacklingen mellan skivorna ?
Har inte tänkt att flytspackla alls då jag inte vill ha fall .
Golvbrunnen skall endast vara en säkerhets ventil. .tvättstuga.
Så här är det tänkt:

Limma samt skruva golvgips på spånet. sen ta bort skruvarna.
Casos nya system wetstop med duk på hela golvet samt manchett
runt golvbrunn.

Rätt eller fel ?

Vad säger sunt förnuft om att använda golvgips under övergångsperioden ?
Är det så dåligt eller endast ytterligare en konstig regel ?


Anders
 
Fall mot golvbrunnen måste du ha på de ytor som kan utsättas för vattenspill. Även i tvättstugor.

Problemet med golvgipset är ju att det är skarvar mellan skivorna.

Jag la golvgips i mitt badrum då jag var osäker på CC måttet på golvreglarna. Sedan flytspackel. Blev lite overkill inser jag så här i efterhand.

Hur som helst är det minst lika mycket jobb att montera golvgipsen som att flytspackla golvet. Hade du dessutom tänkt att skippa fallet mot golvbrunnen (vilket är det knepiga) (dock mot reglerna som jag tolkar dem) så är flytspacklingen busenkelt.
 
Bygganders, jag tänker flytspackel. Och Tripod har rätt i allt som skrivs i inlägget ovan.
 
G
När jag byggde ett nytt badrum så la jag golvspån,golvgips(lät skruvarna vara kvar) och i skarvarna på golvgipset så spacklade jag igen springorna.
La häftgrund och ett tätskickt.
På med golvvärmen (el)flytspackel och när det torkat, samma visa häftgrund och tätskikt.Sedan klinkers.
Visst, överarbetat men eftersom jag inte kommer under golvet(utan att gräva mig utifrån och in)så tar jag inga risker.
Och så instalerade jag en duschkabin.
Nackdelen med att använda en massa onödiga material är priset.Blir så in i norden dyrt.
 
Överarbetat, ja kanske. Och felaktigt.
 
Det är visserligen en övergångsperiod med gips i våtutrymmen men regeln är inte "ännu en dum regel". Anledningen till att regeln har tillkommit är ju att pappen på gipset är organiskt och kan därmed mögla. Så jag skulle inte ha använt gips. Om inte annat så är det en "merit" när/om du sen ska sälja kåken att golvet är utfört enligt dessa regler.

PS. Om jag inte missminner mig så ska man väl även ha disspens för att nyttja pappklädd gips i våtutrymmen.
 
GR_B skrev:
När jag byggde ett nytt badrum så la jag golvspån,golvgips(lät skruvarna vara kvar) och i skarvarna på golvgipset så spacklade jag igen springorna.
La häftgrund och ett tätskickt.
På med golvvärmen (el)flytspackel och när det torkat, samma visa häftgrund och tätskikt.Sedan klinkers.
Visst, överarbetat men eftersom jag inte kommer under golvet(utan att gräva mig utifrån och in)så tar jag inga risker.
Och så instalerade jag en duschkabin.
Nackdelen med att använda en massa onödiga material är priset.Blir så in i norden dyrt.
då har du ju det som är fel, dubbla tätskikt., skruvarna skall inte vara kvar kan skada tätskiktet.
 
MoN skrev:
PS. Om jag inte missminner mig så ska man väl även ha disspens för att nyttja pappklädd gips i våtutrymmen.
Du missminner dig. Och det är bara Byggkeramikrådet som förbjuder det i sina branschregler, vilka inte är tvingande. GVKs regler till exempel, förbjuder inte användandet av kartonggips.
 
Du missminner dig. Och det är bara Byggkeramikrådet som förbjuder det i sina branschregler, vilka inte är tvingande. GVKs regler till exempel, förbjuder inte användandet av kartonggips.
Jag tror dig men jag skulle nog fortfarande utföra arbetet i enlighet med dessa regler.
 
Jupp, samma här. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.