F
Måste ha igång värme i garaget inom nån vecka eller två. Bergvärmepumpen står i garaget och det går en kulvert in till huset där jag har golvvärmefördelare med 12 slingor med 20mm slang.

I garaget har jag förberett med en kulventil på framledning och retur. jag skall ha in en fläktkonvektor och en mindre radiator Och dessa skall parallellkopplas direkt efter respektive kulventil. Det är ca 3 meter från kulventilen till både radiatorn och fläktkonvektorn.

Med tanke på att alla mina slingor i huset ligger mellan dessa båda punkter så har jag det maximala tryckfallet här. Jag hade därför tänkt hålla mig till 12mm PEX-slang, låter det rimligt? Sen tänkte jag bara kasta in en vanlig radiator termostatventil, borde funka eller?

Nu verkar det svårt att köpa just 12mm slang på löpmeter, jag behöver max 15m men jag hittade dessa på Biltema, kan man avvända det till värmesystem? Det är lågtempererat och sällan över 40 grader skulle jag säga. https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex...MI7Mq5ncayggMVvj8GAB3nYgX1EAQYASABEgLVfvD_BwE
 
NEJ! Jätteviktigt att ha diffusionstäta rör och slangar i ett värmesystem!
 
F
J Josth skrev:
NEJ! Jätteviktigt att ha diffusionstäta rör och slangar i ett värmesystem!
Vad är det som säger att det inte är diffusionstäta slangar till vattensystem? Och vad händer, blir det en massa luft i värmesystemet som måste luftas bort eller vad blir resultatet av en icke diffusionstät slang?

såg att tex LK har slang godkänd slang för både tappvatten och värmesystem. Det är väl förvisso rätt osannolikt att just Biltema skulle vara diffusionstät.

Jag har inget pressverktyg och ingen utrustning för att löda, annars hade jag gått på koppar men det kändes jäkligt attraktivt med 12mm golvvärmeslang men det verkar helt omöjligt att köpa på löpmeter och minsta rullarna jag hittat är 60m.
 
Redigerat:
Värmesystem innehåller detaljer som rostar, lämnar ifrån sig magnetit, om det finns syre i vattnet. Därför ska man ha ett diffusionstätt värmesystem och inte fylla på nytt eller byta värmevattnet onödigt ofta.
 
F fsn skrev:
Måste ha igång värme i garaget inom nån vecka eller två. Bergvärmepumpen står i garaget och det går en kulvert in till huset där jag har golvvärmefördelare med 12 slingor med 20mm slang.

I garaget har jag förberett med en kulventil på framledning och retur. jag skall ha in en fläktkonvektor och en mindre radiator Och dessa skall parallellkopplas direkt efter respektive kulventil. Det är ca 3 meter från kulventilen till både radiatorn och fläktkonvektorn.

Med tanke på att alla mina slingor i huset ligger mellan dessa båda punkter så har jag det maximala tryckfallet här. Jag hade därför tänkt hålla mig till 12mm PEX-slang, låter det rimligt? Sen tänkte jag bara kasta in en vanlig radiator termostatventil, borde funka eller?

Nu verkar det svårt att köpa just 12mm slang på löpmeter, jag behöver max 15m men jag hittade dessa på Biltema, kan man avvända det till värmesystem? Det är lågtempererat och sällan över 40 grader skulle jag säga. [länk]
Vet inte vad du vill ha för temperatur i garaget, men har du enbart golvvärme i huset så gissar jag att bergvärmepumpen och kurvan är inställd för just golvvärme så du lär inte få ut någon jätte temperatur på radiatorn och fläktkonvektorn eftersom golvvärme inte kräver samma framledningstemperatur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.