Det är knappast märkbart. Men kvävgasen är helt torr, fukten i luft medför att trycket varierar mer med temperaturen. Att använda kvävgas på tub är enklare än att torka luft.
 
H hapazard skrev:
Kvävas och syre (luft är ca 80:20 av vardera), reagerar typ likadant på temperatur. Anledningen att man ibland använder kvävgas (N2, "Nitrogen") till däck är att den läcker lite långsammare än syret.
Det blir skillnad som Daniel säger. Använder det på jobbet för att kolla täthet.
 
E Emanuel01 skrev:
Det blir skillnad som Daniel säger. Använder det på jobbet för att kolla täthet.
Vatten är kanske 2-3 volymprocent av luft normalt sett . Märkbar effekt i labb säkert men knappast någon som helst praktisk effekt.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Jag förstår om de använder det i formel ett. Där de kan lägga extrema resurser på att kapa en tiondel per varv. Men på en personbil är det fullständigt onödigt.
 
Så i mitt fall måste det bero på att de inte varit helt lufttäta mao? Trycket har kunnat pressa ur luft men inte så pass otätt så vatten kunnat hitta in.
Har dragit i marintätning och smält plast över ena locket på vita idag. Ska göra likadant på andra imorgon bitti när lufttempen är så kall som möjligt. Funkar inte det så får det väl bli sätta dit bilventiler i dem och hoppas på att man inte behöver pumpa för ofta.
Man kanske skulle kasta i en bakpulverbomb innan man stänger för o få lite tryck 🤓
 
D Derkaderb skrev:
Så i mitt fall måste det bero på att de inte varit helt lufttäta mao? Trycket har kunnat pressa ur luft men inte så pass otätt så vatten kunnat hitta in.
Har dragit i marintätning och smält plast över ena locket på vita idag. Ska göra likadant på andra imorgon bitti när lufttempen är så kall som möjligt. Funkar inte det så får det väl bli sätta dit bilventiler i dem och hoppas på att man inte behöver pumpa för ofta.
Man kanske skulle kasta i en bakpulverbomb innan man stänger för o få lite tryck 🤓
Enklare med socker och jäst isf :)

Men, skulle avråda, risken är nog att du spräcker tunnan istället.
 
Om du vrider tunnorna så att "öppningarna"/locken ligger vågrätt så måste tunnorna tryckas ner till hälften innan något vatten kan rinna in i de stängda/otäta locken. Jag har ett hopptorn med 4 tunnor som ligger i hela vintrarna. Hopptornet finns i sundsvall så vi har mycket tjock is cirka 60-80 cm. Håll koll locken de har lätt att bli otäta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.