Jag kan inte tolka vad består avvskiljande väggar av, om det är bara betong eller det finns gipsskovor också.
ritningar är från 1971 för en flerbostadhus.
Teknisk ritning av konstruktionsdetaljer med mått och armeringsanvisningar, sannolikt för byggbranschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taleb Taleb Taleb Taleb skrev:
Jag kan inte tolka vad består avvskiljande väggar av, om det är bara betong eller det finns gipsskovor också.
ritningar är från 1971 för en flerbostadhus.
[bild]
Du har inte den tekniska beskrivningen?
Där brukar det stå mer detaljerat
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Men man brukade inte då sätta några gipsskivor utanpå betongväggarna. Däremot kan ju någon ha satt upp det senare för att få slätare väggar.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vad som kan rekomenderas att göra för bätte ljudisolering i detta fall
 
BirgitS
Isolera mot vilken sorts ljud, buller utomhus, grannar över, under eller på sidan av samt vilka ljudnivåer gäller det?
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
finns det något regel som säger att man måste uppfylla dagens krav för ljudisolering vid en standardhöjande renovering, tex. BBR
 
BirgitS
Vad har detta med ljudisolering att göra med din tidigare fråga om det finns gips på väggarna?

Man kan renovera som man vill, förbättra och göra om en del utan att göra om allt. Men precis vad som gäller hyreshus och hyreshöjningar så är nog inte detta det bästa forumet eftersom det framför allt är folk som äger sin bostad som finns här. Hyresgästföreningen vet nog bättre.
 
Taleb Taleb Taleb Taleb skrev:
Jag kan inte tolka vad består avvskiljande väggar av, om det är bara betong eller det finns gipsskovor också.
ritningar är från 1971 för en flerbostadhus.
[bild]
Alla väggar med tjoclek 150 e betong. Även dem med cirklarna i.
 
Taleb Taleb Taleb Taleb skrev:
finns det något regel som säger att man måste uppfylla dagens krav för ljudisolering vid en standardhöjande renovering, tex. BBR
Ja det står i BBR. Kapitel 8.1.1 om jag minns rätt
 
  • Gilla
Taleb Taleb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.