Hejsan!

Efter mycket om och men i diskussioner med min far testar jag att ställa mina frågor här. Jag planerar att riva upp befintligt laminatgolv + lister i hall och kök och lägga nytt. Inga konstigheter. Men golvet löper över från hall in till köket sömlöst utan list och funderar hur man gör detta på bästa sätt, i vilken ända börjar man, hallen eller köket? Och hur får man till vinklarna i dörrkarmen?

Dom som lagt nuvarande golv har tyvärr inte gjort detta supersnyggt utan fyllt ut gluggar med silikon osv och vill gärna slippa det.
Golvet löper även in under kyl, diskmaskin och ugn. Ugnen är inte inkopplad i ett eluttag utan är kopplad med kablar, måste någon med tillstånd koppla ur den?
Bifogar bilder från hallen där man kommer in, ”tröskeln” mellan rummen och på köket.

Uppskattar verkligen svar då jag står i valet och kvalet om jag istället ska leja någon att göra detta men hade gärna lagt dom pengarna på annat.
Ha en fin dag!
/Anna
 
  • En korridor med mörka klinkergolv, vita dörrkarmar och svagt ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med kakel, skarvar synliga, diskmaskin, vit trälist, ljus från öppning höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm med slitage, mörkgrått kakelgolv i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten dörrkarm och mörkgrått golv med vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med vita skåp, grått golv, en hund, kylskåp och trästol vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
A AnnanAnnas skrev:
Hejsan!

Efter mycket om och men i diskussioner med min far testar jag att ställa mina frågor här. Jag planerar att riva upp befintligt laminatgolv + lister i hall och kök och lägga nytt. Inga konstigheter. Men golvet löper över från hall in till köket sömlöst utan list och funderar hur man gör detta på bästa sätt, i vilken ända börjar man, hallen eller köket? Och hur får man till vinklarna i dörrkarmen?

Dom som lagt nuvarande golv har tyvärr inte gjort detta supersnyggt utan fyllt ut gluggar med silikon osv och vill gärna slippa det.
Golvet löper även in under kyl, diskmaskin och ugn. Ugnen är inte inkopplad i ett eluttag utan är kopplad med kablar, måste någon med tillstånd koppla ur den?
Bifogar bilder från hallen där man kommer in, ”tröskeln” mellan rummen och på köket.

Uppskattar verkligen svar då jag står i valet och kvalet om jag istället ska leja någon att göra detta men hade gärna lagt dom pengarna på annat.
Ha en fin dag!
/Anna
Lämna en springa mellan rummen och köket, där sätter du över springan med en tunn trälist. Golvet måste kunna röra sig, runt väggarna lämnar du 5-6 mm tomt, använd kilar mot golv och vägg, listen täcker det mellanrummet. I öppningen vid karmen, använd ett smörpapper eller liknade och gör en mall Så blir det lättare attan det snygg. Väggar är sällan spikraka, första raden måste ligga rakt, lättas att använda ett långpass för att få första raden rak, använd många kilar mot väggen och första brädan. Spisen, där måste du ha en elektriker som hjälper dig.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.