Hej!

Jag har en Husqvarna 151 i ett förutrymme till bastu i källaren. Vi har aldrig eldat i den sen vi flyttade in för 2,5 år sedan, men jag tror att förra ägaren gjorde det och den är sotad.

Grön pelletskamin i hörn med synliga svarta rökgaser på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner mig lite handfallen inför denna pjäs. Är det någon som har några tips kring hur man eldar i den?

Jag hittade några gamla trådar där det nämns att rökgastemperaturen i skorstenen blir hög med denna kamin då gaserna går rätt ut i skorstenen. Är det bättre att installera ett rökrör till kaminen? Det finns en ventil lite längre upp i murstocken men jag vet inte om den går till rökkanalen.

Träbjälklag i tak, vitputsad vägg, cirkulär brun lucka eller ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset värms med pellets och vi eldar också 2-3 kbm ved/år i spiskasett om det här någon betydelse.
 
Bild 2 är en sotlucka och vilken pipa den servar måste utrönas. På väggen bakom så är det svart av sot, den läcker nog lite där. Finns rökbomber att köpa för att se om det läcker/otätt. Är sotat, då har inte sotarn något att säga, utan elda på och med lite mindre ved som matas in.
 
Jag gissar att den är avsedd att elda koks i. Det är inte optimalt att elda ved i den. Men det är inte svårare än att man tänder genom den undre luckan och sedan stoppar in veden i den övre. Det är ingenting man bör använda till långvarig uppvärmning. Men en brasa då och då kan man alltid elda.
 
Den går att elda med ved både genom den övre luckan och genom att lyfta kokplattan.
 
Det är en gammal kamin troligen avsedd att elda koks i. Eldar du ved i den blir det varma och smutsiga rökgaser. Det kommer inte att spräcka skorstenen av att du eldar ett par gånger om året. Försök att kyla rökgaserna mellan kaminen och skorstenen riskerar att bli mycket jobb för ett mediokert eller dåligt resultat.
 
En äldre släkting hade en liknade i "salen", var en mangårdsbyggnad på en gård. Det eldades bara i den när det stora rummet/salen skulle användas och man ville ha högre temp, samt med ved, Den stod framför den gamla öppna eldstaden och var ansluten till den rökgången med en större murstock i tegel. Var även vanlig i verkstäder, arbetsbodar, etc där man kunde värma utrymmet, även koka kaffe och värma mat. Går utmärkt att elda med ved i själva kamin.

Hittade denna länken vid sökning på kamin.
https://nissehusberg.scorpionshops.com/nywp/?p=2690
 
Redigerat:
Tack för alla givande svar! Idag blev det premiär med ett par timmars eldning. Hade svårt att få ordentligt drag när jag bara använde den runda dragluckan så fick köra med luckan öppen i varierande grad. En äldre modell av en Husqvarna vedspis med öppen lucka och synliga lågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog bra effekt i den pannan om du eldar på lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.