Men varför är det så viktigt att pressa gränserna och ta risker för att få dit glasull och plast? När det finns säkrare lösningar.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sen är det även så att man sannolikt kommer att ha en ganska bra ångbroms, utan att veta om det. Gips är faktiskt en ganska bra ångbroms. Så om man sätter gips, och OSB, så kan man iallafall lägga på 95mm glas-, stenull innanför timmerstommen.
Nej
 
surris
H heimlaga skrev:
Men varför är det så viktigt att pressa gränserna och ta risker för att få dit glasull och plast? När det finns säkrare lösningar.
Ja det förstår jag inte heller..
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Men varför är det så viktigt att pressa gränserna och ta risker för att få dit glasull och plast? När det finns säkrare lösningar.
Finns det? Genom att inte isolera då, det har ju andra uppenbara nackdelar.
 
Vid nybygge och större renovering är det ju enl byggnorm inte heller valfritt att isolera eller inte.
 
Grabbar, jag kommer lösa detta, verkar som att de flesta studier och artiklar hänvisar mycket av sin data till "Fukthandbok. Praktik och teori" -->

"https://byggtjanst.se/bokhandel/bygg-teknik/byggnadsfysik/fukt/fukthandbok.-praktik-och-teori.-utg-4

Har beställt denna, kommer bli intressant läsning, sen kan jag kanske få en bättre inblick 😆😅 har jag fel vill jag tro att jag är den första att ändra mig.

Sen känns det som vi bara går rundgång i tråden och TS verkar ju sedan länge fått svar på sin fråga.
Avslutar med att det är verkar uppenbart att isolering invändigt och plast inte är idealt och kan man undvika så är det bättre. Men omständigheter kan kräva andra lösningar, och det lösningarna är inte per automatik likställda med ett dött hus. Se mina tidigare inlägg med länkar.
 
H heimlaga skrev:
Nej
Jag älskar människor som kan argumentera!
 
  • Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det? Genom att inte isolera då, det har ju andra uppenbara nackdelar.
Träfiberisolering utanpå timran. Hur många gånger skall jag behöva upprepa det?
 
A AG A skrev:
Jag älskar människor som kan argumentera!
Jag har förklarat samma sak flera gånger om och därför tyckte jag att jag inte måste ta det ännu en gång. Fuktspärren blir inte tät i synnerhet inte när timran rör sig. Fukt som har vandrat genom fyra tum isolering och möter en kall timmervägg kommer att kondensera. Fukten blir hängande i droppform i glasullen som inte tillåter fuktvandring.

Enkel elementär fuktfysik.

Därför är det inte vettigt att tilläggsisolera med fyra tum glasull på insidan av en timra.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Mineralull tillåter definitivt fuktvandring, det är liksom problemet. Träfiber isolering är definitivt inte emun mot fuktproblem. Den tål med under kortare perioder, men bygger man fel blir det problem även med träfiber.
 
H heimlaga skrev:
Jag har förklarat samma sak flera gånger om och därför tyckte jag att jag inte måste ta det ännu en gång. Fuktspärren blir inte tät i synnerhet inte när timran rör sig. Fukt som har vandrat genom fyra tum isolering och möter en kall timmervägg kommer att kondensera. Fukten blir hängande i droppform i glasullen som inte tillåter fuktvandring.

Enkel elementär fuktfysik.

Därför är det inte vettigt att tilläggsisolera med fyra tum glasull på insidan av en timra.
Nej
 
D Daniel 109 skrev:
Mineralull tillåter definitivt fuktvandring, det är liksom problemet. Träfiber isolering är definitivt inte emun mot fuktproblem. Den tål med under kortare perioder, men bygger man fel blir det problem även med träfiber.
Nu har det tydligen hänt någonting revolutionerande. Hygroskopisk mineralull?

Man måste ha en kraftig varm och torr luftström genom mineralull om den skall torka.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nej, mineralull är inte hygroskopisk. Det är en helt annan egenskap. Hygroskopiskt betyder att materialet kan absorbera fukt, inte att det kan transportera fukt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, mineralull är inte hygroskopisk. Det är en helt annan egenskap. Hygroskopiskt betyder att materialet kan absorbera fukt, inte att det kan transportera fukt.
För att transportera fukt krävs antingen hygroskopiska egenskaper eller en kraftig torr luftström. Eller så mycket väta att en del rinner ut av sin egen vikt.
 
H heimlaga skrev:
För att transportera fukt krävs antingen hygroskopiska egenskaper eller en kraftig torr luftström. Eller så mycket väta att en del rinner ut av sin egen vikt.
Det vanligaste är väl att det transporteras kapillärt? Hygroskopiskt betyder att materialet tar upp vattenånga från luften. Det har väldigt lite med eventuell transport att göra.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.