Jag ska lägga in golvvärme i mitt 60-talsradhus med betongbjälklag av typ ERGE/SCG, som består av betongbalkar som ligger på CC 120 och tunna betongelement emellan som vilar på den undre flänsen av betongbalkarna. Ovanpå dessa ligger idag 70x45-reglar med en spikad skiva (ca 22-23mm tjock) som undergolv (se skiss). Detta sviktar en del, men jag har inte utrymme att öka bygghöjden mer än idag.

Jag funderar på om följande lösning kan funka?: Jag lägger 95x45reglar som jag sågar ur 25mm på i de lägen där de vilar på betongbalkarna (så att 70mm kvarstår där). Därefter skruvlimmar jag golvvärmespånet för att öka styvheten mer. Tror ni detta kan funka tillräckligt bra? Jag hittar inga dimensioneringstabeller som beskriver 95x45, men jag tycker det känns betryggande att 120x45 anges klara dryga 2 meter enligt träguiden

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000

(Edit: Siktar på cc 600 för de nya golvreglarna)
 
  • Schematisk illustration av balkongkonstruktion med betongbalkar och avståndsmarkering på 120 cm (CC-mått).
Redigerat:
E Enber skrev:
Jag ska lägga in golvvärme i mitt 60-talsradhus med betongbjälklag av typ ERGE/SCG, som består av betongbalkar som ligger på CC 120 och tunna betongelement emellan som vilar på den undre flänsen av betongbalkarna. Ovanpå dessa ligger idag 70x45-reglar med en spikad skiva (ca 22-23mm tjock) som undergolv (se skiss). Detta sviktar en del, men jag har inte utrymme att öka bygghöjden mer än idag.

Jag funderar på om följande lösning kan funka?: Jag lägger 95x45reglar som jag sågar ur 25mm på i de lägen där de vilar på betongbalkarna (så att 70mm kvarstår där). Därefter skruvlimmar jag golvvärmespånet för att öka styvheten mer. Tror ni detta kan funka tillräckligt bra? Jag hittar inga dimensioneringstabeller som beskriver 95x45, men jag tycker det känns betryggande att 120x45 anges klara dryga 2 meter enligt träguiden

[länk]

(Edit: Siktar på cc 600 för de nya golvreglarna)
Känns som ett stort jobb och jacka ur varenda regel...
En 70 regel ska klara ca 1.2m vid cc60.
Om du minskar till cc30 så klarar de ca 20% mer. ca 1.3m. Om du dessutom skruvlimmar så ökar bärigheten med ca 30% ytterligare jämfört med spikad som du kan se i tabellen.
 
  • Gilla
Enber
  • Laddar…
Tack Tompa!

Tar med mig tipset om att göra det enklare för mig, det blir nog kanske rimligt starkt ändå. Det som ändå gör mig lite osäker är att jag inte hittar något konstruktionsklassat virke c24 i dimensionen 70x45. Kanske funkar ändå med enklare kvaliteter?

Annars tänker jag att en liten sänksåg underlättar jobbet med att jacka ur, men du har rätt i att det blir en hel del jobb :).
 
Du skulle ju kunna göra en provplatta och lägga över betonstöden o testa.
Sedan kanske ett ytterligare sätt att styva upp det hela är kortlingarna mellan alla reglar. Typ mitt emellan betongstöden
 
Du kan inte bara köpa spikvinklar, som du fäster i betongen och riktar in regeln och skruvar fast, då kan du ju sätta cc300 om du vill och slipper riva undan allt.
 
E Enber skrev:
Tack Tompa!

Tar med mig tipset om att göra det enklare för mig, det blir nog kanske rimligt starkt ändå. Det som ändå gör mig lite osäker är att jag inte hittar något konstruktionsklassat virke c24 i dimensionen 70x45. Kanske funkar ändå med enklare kvaliteter?

Annars tänker jag att en liten sänksåg underlättar jobbet med att jacka ur, men du har rätt i att det blir en hel del jobb :).
C24 45x70 har inte alla. Men en googling hittade några ivf. Du får söka på de varuhus du har lokat
 
Bara för att återkoppla så körde jag på 95-reglar tillslut och jackade ur med en liten sänksåg. Det tog en hel del tid men efter ett par reglar fick jag upp farten och upplever att golvet är stabilt nu iallafall.

Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Kul att höra 👍Vad körde du för cc-mått till slut då?
 
Det blev ungefär cc60 mellan 95-reglarna, jag jag har vändskivor för LK golvvärme i ändarna (som är ca 60), sen anpassade jag måttet emellan så det blev lite lagom, strax under cc 60 (LK:s raka golvspånskivor behöver inte ha reglarna på något särskilt mått så länge det understiger 60 eftersom skarvar inte behöver hamna på en regel).
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.