Ska byta min Nibe 360P mot en Nibe F750.

På min nuvarande 360P så är utomhusgivare och effektvakt inkopplat, någon som vet om dessa kan användas eller om jag behöver byta till de nya?
 
Montera de nya, givarn är inte samma, mest troligt inte strömläsarna heller
 
DonPablo DonPablo skrev:
Montera de nya, givarn är inte samma, mest troligt inte strömläsarna heller
Tack DonPablo. Jag såg att de var olika när jag kolla ute givare, problemet med ute givaren är att jag inte vet vad den sitter.

Ser att den går i ett eget rör parallellt med effektmätaren båda går in i elcentralen men utegivaren skarvas i skåpet och fortsätter i ett rör ner igenom centralen sen vet jag inte var den tar vägen 😁🙈
 
Det ska vara en liten fyrkantig dosa det står Nibe på (normalt vit) om den inte är övermålad. kan även vara i en kopplingsdosa. Jag har för mig att man ska placera utegivaren i norrläge, så sök på den sidan av huset
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Det ska vara en liten fyrkantig dosa det står Nibe på (normalt vit) om den inte är övermålad. kan även vara i en kopplingsdosa. Jag har för mig att man ska placera utegivaren i norrläge, så sök på den sidan av huset
Tack jag hittade den till slut, den satt i en mindre typ av kopplingsdosa men de var ganska tydligt ändå då den satt på norrsidan. Jag trollade bort mig av att försöka härleda kabelns väg som verkar ta en väldigt lång väg ditt den sitter idag. :)
 
Strömtrafona är lika i dag och fungerar, oavsett vad det står för fabrikat på dom, så finns i princip bara en tillverkare i Sverige. ( ELTEX heter dom och säljs med alla möjliga namn på ) Så använd dom så behöver inte en elektriker bråka i centralen och kosta pengar. Det som är viktigt är att den gemensamma på 4-ledaren hamnar på rätt ställe i VP. Är nog en liten dosa vid centralen med som lampsladd från trafona kopplats till. Bara öppna och se vilken färg på ledaren som det ligger 3 st ( förhoppningsvis ) blå tillsammans. Det är den gemensamma och syns hur det ska kopplas i VP. På sidan 23 i manualen för F750 så är inkopplingen för strömtrafo/kännare beskriven.
Priserna på dessa i 3 pack varierar rätt häftigt så kolla upp dom. Har några satser om 3 st som ligger i C-lagret om någon är intresserad
 
  • Gilla
Wikman8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.