Hej Forat!

Ska försöka ta mig an mitt första seriösa snickeri-projekt där ett vitrinskåp från svenskt tenn kommer att utgöra min arbetshypotes. Är relativt novis på detta men förhoppningsvis inte tagit allt för mycket vatten över huvudet... :)

Ser just nu över vilka verktyg som behöver köpas in inför projektet, har en del sedan tidigare men har exempelvis funderingar på att köpa en ordentlig bandsåg and pelarborr.

1) Min uppfattning är att man har fräst bort material på insidan (pilar på bild) av "brädorna" som utgör själva huvudkonstruktionen och därefter fixerat glasen med en list? Skulle en överhandsfräs kunna vara lämplig här kanske? I kombination med svarvstål i hörnen så att hörnen blir kantiga?

2) Hur tror ni att huvudkonstruktionen hålls ihop? Kan denna vara limmad eller kan man ha fixerat det hela med proffsiga "trä-joints"?

Inte jätteviktigt att det blir precis som svenskt tenn har gjort det, men vill ha en så pass hanterverksmässig konstruktion som möjligt, och är villig att lägga lite tid på detta.
 
  • Trävitrin med glashyllor, röda och blå markeringar längs kanterna. Eleganta, solid konstruktion, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jormen
  • Laddar…

Bästa svaret

T
Ser att du inte har fått några svar på dina frågor så jag kan försöka hjälpa till.

1. Ja, det är en fals som glaset sitter i och sen en list som håller det på plats. Du kan se skruvskallarna på skruvarna som håller listen på plats.
Ett sätt är att fräsa falsen och sen använda stämjärn för att stämma ur hörnen. Ett annat sätt är att ha en falshyvel och sedan stämma ur hörnen.

2. Om det är en möbel från Svenskt tenn så är det troligen tapp och tapphål (mortice and tenon på engelska) som hörnen är sammanfogade med. De är dock inte genomgående utan tapphålen är gjorda från ena hållet bara.
Starkt och bra när man limma ihop det.
Ett alternativ kan vara att sätta plugg eller använda domino om man har tillgång till en borrmall för plugg eller kan låna en domino-maskin (de är rätt dyra).
 
  • Gilla
Ellllias
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ser att du inte har fått några svar på dina frågor så jag kan försöka hjälpa till.

1. Ja, det är en fals som glaset sitter i och sen en list som håller det på plats. Du kan se skruvskallarna på skruvarna som håller listen på plats.
Ett sätt är att fräsa falsen och sen använda stämjärn för att stämma ur hörnen. Ett annat sätt är att ha en falshyvel och sedan stämma ur hörnen.

2. Om det är en möbel från Svenskt tenn så är det troligen tapp och tapphål (mortice and tenon på engelska) som hörnen är sammanfogade med. De är dock inte genomgående utan tapphålen är gjorda från ena hållet bara.
Starkt och bra när man limma ihop det.
Ett alternativ kan vara att sätta plugg eller använda domino om man har tillgång till en borrmall för plugg eller kan låna en domino-maskin (de är rätt dyra).
Tack för svar! Då har jag lite att sätta tänderna i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.