Hej,

Dags att köpa ny tvättmaskin och torktumlare - och jag inser att det är en hel djungel där ute... Har ingen aning om vad jag ska välja. Betalar gärna lite mer om det ger mer fördelar.

Jag kollade på Råd & Rön. Deras test var från 2021 så de flesta modeller som blev bäst i test finns inte längre tyvärr. Men det är tydligt att det är Bosch och Siemens som fick högsta betyg i flertalet modeller, så det är väl de jag gärna köper - men vilka modeller..?

Jag ska försöka skriva ner mina önskemål, men ge mig gärna feedback där du har erfarenhet av annat.
  • Vi bor två i hushållet
  • Jag försöker dock inte tvätta så ofta, utan samlar på och tvättar mer vid färre tillfällen, så volymen kläder/lakan/täcken etc blir ofta mer vid varje tillfälle.
  • Tysta maskiner (både tvättmaskin och torktumlare)
  • Jag har behov av att tvätta & torktumla täcken, kuddar, lakan, badlakan etc, dvs antar att det kräver lite större maskiner (har 7 kg idag och upplever den som lite liten när alla lakan etc ska tvättas)?
  • Jag tror inte jag är i behov av något specifikt program, så som allergiprogram eller liknande.
  • Jag föredrar så låg energiförbrukning som möjligt (även vatten om möjligt)
  • Gärna möjlighet till att senarelägga start av maskin
  • Bra med högt varvtal, men jag vill även ha möjlighet att välja extra lågt varvtal om det är något jag hellre vill ska hängtorka.
  • Högt betyg (gärna i konsumenttest så som Råd & Rön), men även användarrecessioner (om de finns)
  • Om någon som jobbar med service/reparationer har feedback, så är ju det ännu bättre. Ni ser ju vilka modeller som går sönder oftare och vilka som håller!
  • Jag har följande mått att förhålla mig till i badrummet: Bredd: ca. 120 cm + någon cm ev Djup: 60 cm (bänkskivans djup) Höjd: 85 cm (dagens maskins mått, ev + 1 cm till)
  • Har förstått att många maskiner har problem med sköljningen - så gärna en som är bra på detta så det inte blir massa tvättmedel kvar.
  • Önskemål, men inget krav: Min son har många fotbollströjor i polyester som i sig går att tvätta i 40 grader, men pga alla tryck på dem går de bara att tvätta i 30 grader. Så gärna en maskin som är bra på att tvätta rent i lägre temperaturer - men inget krav på det om annan maskin är överlag bättre.
  • Torktumlare - har förstått att många tar rätt lång tid, så gärna en som inte hör till de längsta tidstjuvarna.
  • Men viktigare att den är tyst.
  • Torktumlar mest handdukar, lakan, täcken och kuddar. Sällan kläder.
  • Gärna värmepumpstumlare (har förstått att de drar mindre el än kondenstumlarna). Är de bättre än kondenstumlarna? Eller vilken modell är bäst ur detta perspektiv?
Har jag missat någon viktig aspekt?

Tack!
 
Jag väljer alltid i mellanprisgruppen men där innanmätet kommer från tex Tyskland och av den modell finagatan säljer mest av inkl 5 års garanti. Hos mig håller de 14-18 år. Torktumlaren är 19 år och brummar numera så det är väl snart dags för byte.

Kör en vittvätt och en fintvätt i veckan. När barnbarnen (5 st) är här tvättar jag varje dag. Snålar numera med torktumlaren pga elpriset och utnyttjar eftervärmen i bastun eller hänger ute.

Ekonomiskt tvivlar jag på lönsamheten med att välja premiummodeller. Samtidigt väljer jag att inte samla tvätt så har inte behov av större maskiner.
 
yonna yonna skrev:
Jag väljer alltid i mellanprisgruppen men där innanmätet kommer från tex Tyskland och av den modell finagatan säljer mest av inkl 5 års garanti. Hos mig håller de 14-18 år. Torktumlaren är 19 år och brummar numera så det är väl snart dags för byte.

Kör en vittvätt och en fintvätt i veckan. När barnbarnen (5 st) är här tvättar jag varje dag. Snålar numera med torktumlaren pga elpriset och utnyttjar eftervärmen i bastun eller hänger ute.

Ekonomiskt tvivlar jag på lönsamheten med att välja premiummodeller. Samtidigt väljer jag att inte samla tvätt så har inte behov av större maskiner.
Tack för ditt svar!

Jag föredrar att samla tvätt istället, så jag inte behöver tvätta så ofta...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A _ametist_ skrev:
Tack för ditt svar!

Jag föredrar att samla tvätt istället, så jag inte behöver tvätta så ofta...
Är det någon som kan tipsa om specifikt produktpaket som jag bör köpa utifrån mina önskemål jag skrev tidigare?
Det finns så många alternativ att jag tillslut inte har en aning vad som skiljer dem åt och vilken som passar mig bäst...
 
Jag skulle leta efter bra priser/erbjudanden, gärna med 5 års garanti, på tvättmaskin och värmepumpstumlare från Bosch/Siemens och deras high end-maskiner. Bosch bästa finns i "serie 8" och motsvarande hos Siemens benämns IQ700. Siemens är oftast lite dyrare.

Har själv en serie 8 värmepumpstumlare från Bosch och vi är mycket nöjda med den. Tvättmaskinen är emellertid en gammal Cylinda som följde med huset när vi köpte det och så länge den fungerar så blir den kvar. Men om eller när den havererar blir det en Bosch.
 
Mitt tips är inte modellspecifikt. När du hittat lite mer vad du tänker köpa och beroende på var i landet du bor, så testa att se vad den lokala butiken vill ta för det du vill köpa.
Här hos oss är i princip alla vitvaror och elartiklar köpta lokalt. Det har inte blivit dyrare än att jaga lågpris på nätet och exempelvis kyl, frys och tvätt fick vi hemlevererat och inburet. Dessutom har supporten varit kanon. Utöver att vi stödjer vår lokala butik som förhoppningsvis kan finnas kvar för de där spontaninköpen som kan komma hastigt på.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mitt tips är inte modellspecifikt. När du hittat lite mer vad du tänker köpa och beroende på var i landet du bor, så testa att se vad den lokala butiken vill ta för det du vill köpa.
Här hos oss är i princip alla vitvaror och elartiklar köpta lokalt. Det har inte blivit dyrare än att jaga lågpris på nätet och exempelvis kyl, frys och tvätt fick vi hemlevererat och inburet. Dessutom har supporten varit kanon. Utöver att vi stödjer vår lokala butik som förhoppningsvis kan finnas kvar för de där spontaninköpen som kan komma hastigt på.
Jag bor strax söder om Stockholm, så här finns tyvärr inga lokala butiker kvar att stödja. Drt finns bara de stora kedjorna (som har konkurrerar ut de mindre lokala).
 
  • Ledsen
tensiden
  • Laddar…
Observera att tvättmaskin tidigare pris 7995 kr gäller inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.