C
Jag hade egentligen tänkt använda stålsyll meeen ni vet hur det brukar vara. Jag hade ett gäng träreglar och orkade inte åka till bygghandeln. Väggen skulle upp.

Så jag satte upp väggen, tyckte jag satte den i spänn men nejdå, golvsyllen rörde på sig när jag tog tag i väggen. Då tänkte jag, visst får väl ta och fästa in den då. Det är ju även så att det skall vara en dörr och då behöver jag ha den infäst ordentligt på båda sidor.

Hade några spikplugg så jag borrade genom parketten och ner i fingjutningen, slog i dem och det drog jättedåligt. Lättbetongen smulade väl sönder när jag borrade.

Slutgiltig lösning blev att jag näste syllen i parketten rakt igenom regeln med 4,5x60 Rätt mycket gods i parketten.

Spikpluggen sitter kvar trots att den inte drog något vidare.

Hade jag varit smart så hade jag bara klenat lite PL400 under träsyllen så hade saken varit biff men svårt nu. Jag tänker dock, om jag bara näster i parketten och inte rakt igenom så blir det väl ingen skillnad från att limma? Sitter ju fast oavsett?

Jag har än så länge bara skivat från ena hållet så än finns det tid att göra det bästa utav det.

Hur som, vi kommer lägga nytt flytande golv ovanpå parketten så det kanske inte gör så mycket? Det man är skraj för är ju att parketten krymper/sväller och kanske reser sig?

Cirka 40kvm parkett.

Vi har flyttat ut dörrar, annars hade det varit trevligt att renoverat parketten (väldigt sliten). Vi tog beslutet att lägga nytt golv uppepå av den anledningen att det är lättare att få det hela vägen ut till dörrarna.
 
C
Gör om gör rätt.

Eftersom jag inte byggt igen väggen än. Tar en OSB-lapp som distans (10mm rörelsemån) och kör av golvet på bägge sidor av syllregeln med multin. Sedan skruvar jag loss syllregeln från väggreglarna och knackar ut den. Plockar upp golvbiten och lägger ner syllen. Kilar in lite trä emellan och drar fast väggreglarna i syllen. Näster syllen i betongen.

Det hade blivit klart idag om inte den elaka parketten gjorde slut på mitt enda multiblad, nåväl fick gjort en sida på 20 min så så mycket arbete var det inte.

Blir att köpa på sig lite blad och fortsätta imorgon.
 
C
Slog mig nu. Om jag gör en multicut till precis vid golvsyllen på varje sida får jag rörelsemån på 10mm och behöver inte joxa alls med själva väggen.

Ren win 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.