Det här är ett skåp där det ska sitta en kolfilterfläkt, inga rör. Var i hela friden ska uttaget till fläkten sitta här? Högra skåpet? Hajar inte Ikeas konstruktion. Vad är det lilla hålet till för?
 
  • Skärmdump av mobil med bild på vit skåpinstallation, röd cirkel markerar, oavslutad byggnad interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
Prova tryck in fingret i hålet och se om du kan dra loss bakstycket , där bak skall förmodligen uttaget sitta
 
oshu oshu skrev:
Uttaget ”ska” sitta bakom lilla hålet. De stora hålen behöver du såga ut själv.
Jag förstår tyvärr inte svaret. Stora hål till vad?

Vad är syftet med att ha uttaget bakom det lilla hålet?
 
E egge80 skrev:
Prova tryck in fingret i hålet och se om du kan dra loss bakstycket , där bak skall förmodligen uttaget sitta
Nix, testat. Fastsatt.

Kanske ska testa mer våld?
 
Är det uttaget till luften så sitter den väl på undersidan?

Eller är det inkopplingen till strömmen du söker?

Ventilationen ser ut att gå bakom väggen i det vänstra skåpet.
 
S Sasa Kåma skrev:
Nix, testat. Fastsatt.
Det var ett långskott
 
D Dr Benz skrev:
Är det uttaget till luften så sitter den väl på undersidan?

Eller är det inkopplingen till strömmen du söker?

Ventilationen ser ut att gå bakom väggen i det vänstra skåpet.
Det är inkopplingen till strömmen jag syftar på, ja
 
Inkopplingen av strömmen är ju inte Ikeas huvudbry. Men det borde sitta ett uttag bakom väggen dit man kan koppla. Man kan tänka sig att hålet i blindväggen visar var uttaget är monterat.
 
D Dr Benz skrev:
Inkopplingen av strömmen är ju inte Ikeas huvudbry. Men det borde sitta ett uttag bakom väggen dit man kan koppla. Man kan tänka sig att hålet i blindväggen visar var uttaget är monterat.
Jo, funderade på det. Men de brukar ju i regel ha någon tanke bakom konstruktionen/kombinationen. Problemet med att ha uttaget där är att den ytan inte förefaller vara öppningsbar, och kommer ha små hyllplan monterade framför. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel.

Men. Känns inte superlämpligt att montera ett uttag där man inte kan genomföra underhåll utan att montera sönder/ rucka på hela skåpet? Man får ju på sin höjd in mätpinnar?
 
S Sasa Kåma skrev:
Jag förstår tyvärr inte svaret. Stora hål till vad?

Vad är syftet med att ha uttaget bakom det lilla hålet?
Jag tog bort mitt inlägg när jag såg bilden på stor skärm. Då såg jag att du ska ha kryddhylla varpå min kommentar att hålet är för att komma åt uttaget föll. Jag gissar att lilla hålet är för att kunna släppa ut renad luft bakom kryddhyllan.

Det skulle jag avråda från. Har sett sådana lösningar. Det blir ganska geggigt i kryddskåpet. Kanske för att det blir fuktigare i skåpet eller för att lite fuktpartiklar smiter igenom ändå?

Kan ett alternativ vara att du tar upp ett hål på stommens översida och har ett rör från fläkten till det övre hålet? Så att du blåser ut luften ovanför skåpet?

Skåpet ser ut att ha ett hål på undersidan. Kommer du åt strömuttaget genom hålet kanske det finns utrymme för att dra sladden den vägen?
 
oshu oshu skrev:
Jag tog bort mitt inlägg när jag såg bilden på stor skärm. Då såg jag att du ska ha kryddhylla varpå min kommentar att hålet är för att komma åt uttaget föll. Jag gissar att lilla hålet är för att kunna släppa ut renad luft bakom kryddhyllan.

Det skulle jag avråda från. Har sett sådana lösningar. Det blir ganska geggigt i kryddskåpet. Kanske för att det blir fuktigare i skåpet eller för att lite fuktpartiklar smiter igenom ändå?

Kan ett alternativ vara att du tar upp ett hål på stommens översida och har ett rör från fläkten till det övre hålet? Så att du blåser ut luften ovanför skåpet?

Skåpet ser ut att ha ett hål på undersidan. Kommer du åt strömuttaget genom hålet kanske det finns utrymme för att dra sladden den vägen?

Jag har faktiskt fått svar annorstädes, och precis alla som tyckte (och som jag inledningsvis gissade när jag var där) hade rätt. Uttaget ska sitta bakom skärmen med hålet. Och den delen *ska* gå att ta loss. Syftet att ha den där är att dölja uttaget naturligtvis. Men det förutsätter ju att den öppningsbara luckan kan öppnas. Ska glo närmare och se om det sitter nån kul skruv eller annan anordning för att få loss den.

”Tursamt” nog har fläktskåpet placerats 5cm fel åt höger och ska ändå flyttas. Killarna som satte upp det kommer alltså få flytta skåpet ändå. Är det ngt fel kommer det fixas.

Kort sagt: Anslutningen ska in genom hålet under och strömuttaget ska vara bakom den löstagbara luckan.

Ytterligare redigering (det är tidigt på morgonen och jag skriver konstigt, men detta är ett tillägg): det finns en liten skruv man kan lossa i högra skåpet, sen ska man kunna ta loss luckan genom att vinkla ut den i nederkant och dra ut den diagonalt ned, om jag förstår ikeamanualen rätt (nu när jag fått tag på den och vet vad jag letar efter). Det finns även en liten plugg till hålet så det inte blir kladd på kryddhyllan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.