Vill gärna lägga en rimlig summa på en plan och rikthyvel för hobbybruk. Har förstått att det är viktigt med ett gjutjärnsbord för stabiliteten. Nu finns det hyvlar både på Jula, Bauhaus och CO på runt 7-8000. Någon med erfarenhet och synpunkter?
 
Jag hade nog satsat på en begagnad maskin har man plats kan man hitta gjutjärnsmonster billigt. Men det finns ju även mindre modeler från ejca, scheppach, luna mfl finns bla på blocket tipp som tätt. Lite mera bang for the bucks än billiga kina maskiner.
 
Enda nackdelen är att det är ett jäkla sug efter maskinerna på Blocket. Har själv missat två mindre plan- och rikthyvlar till tokigt bra pris inom loppet av en månad. Jag kollar ändå Blocket kanske sex gånger per dygn ;)
 
Flikar in med en fråga här oxo. Hur noga är det med matning på planhyveln? Har tittat på någon rikt- och planhyvel som inte har haft det och jag tyckte inte det verkar vara en så stor grej att behöva dra igenom arbetsstyckena manuellt. Vad säger ni som äger planhyvlar, är det ett måste med matning? Tanken är att använda hyveln till möbelsnickeri så det kanske inte kommer vara de längsta arbetsstyckena som ska planhyvlas.
 
Jo bra matning är ett måste tycker jag och återkastskydd är också inget man bör tumma på. Jag har kört några hyvlar med taskig/dåligt justerad matning och det är ingen höjdare säg att du vill plana en bit på bredden som är tung säg 52*200*4500 EK då är det rätt skönt med bra matning när man stopar in och för ut biten blir rätt tungt. lätt att det dyker och blir dalar och hugger ur annars.
 
Man kan inte dra igenom ämnena manuellt, eller jo, det kanske man kan men inte om man vill ha något gjort *S*

Testa en av de små portabla planhyvlarna och ha den som just planhyvel, de är inte så dumma alls.

200 mm bred ek är förresten oerhört tungt för alla mindre hyvlar, på min Kity kör jag det med 0,25 mm i taget så ytan blir nåtsånär.

/Kent
 
Blev en rikthyvel idag. Var helt inne på en rikt- och planhyvel men sprang på en lite lagom nätt Stenbergs-hyvel som i mitt tycke är i skapligt skick. Ser ut så här:

hyvel1.jpg

Så här stor är den, ska nog kunna få plats under mitt kommande arbetsbord.

hyvel2.jpg

Behöver nog städas av lite, kanske måla benställningen och på med ett par hjul. Skären åker till slipning. Kvar är egentligen bara en retlig detalj och det är en skadad/runddragen mutter skruv till hållaren till skären. Känner inte för att ragga gängkloppor och skit för att tillverka en ny...

hyvel3.jpg
 
phl skrev:
Kvar är egentligen bara en retlig detalj och det är en skadad/runddragen mutter skruv till hållaren till skären. Känner inte för att ragga gängkloppor och skit för att tillverka en ny...
antar att det är en specialskruv/storlek...men kanske kan du beställa den som reservdel? Eller försiktigt slipa ner den en storlek eller så?
 
Får nog antingen svarva en själv eller försöka loppa dit lite nytt material med svetsen...
 
Behöver nog inte vara så besvärligt, kolla med någon som pysslar med äldre bilar så är jag rätt säker på att de har de rätta gängorna, troligen UNC eller Whitworth. Sådana bultar brukar även ligga och skräpa hos de allra flesta med lite äldre saker i gömmorna. En svarv med gängmöjlighet för ovanstående gängor lär lösa problemet med.

Gissar att gängan är oskadat och det bara är bultens huvud som är skadat eftersom du funderar på att använda svetsen?

Gängtapparna är inte så dumma att låna ändå för det är rätt bra att rensa upp i gängorna på äldre maskiner.

Trevlig hyvel förresten!

/Kent
 
Får se vad jag gör åt skruven. Hyveln verkar trevlig och min uppfattning är att 1000 spänn för den var helt ok ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.