Hej!

Idag var betonggrabbarna här och fixade min garageplatta (40kvm isolerad). Har inte sett den i dagsljus än men den såg helt ok ut i strålkastarskenet från bilen.

Tänkte lägga klinkers på golvet efter otaliga rekommendationer etc. Detta är vad jag snappat upp:
- Använd en utomhusfog som inte absorberar vatten och smuts så lätt
- Använd granitkeramik
- Underarbetet är mycket viktigt. Helt slätt golv utan ryggar krävs om klinkerna skall bli plana utan märkbara skarvar.
- Använd flytfix som bygger väldigt lite och flyter ut lätt.
- Torrfoga efter att fogmassan har arbetats ner. Strö alltså torrt bruk över den fuktiga fogmassan och slipa sedan av den halvfuktiga geggan med gröna ScotchBrite-block
- Använd svart/mörkgrå fog eller klinkerolja/paraffinolja
- Inget behov av fuktspärr i sådant utrymme (kanske t.o.m. dumt då betongen behöver andas)

Sedan läste jag något om att det är bra att kakla så fort som möjligt, medans betongen fortfarande är ny, stämmer detta? Hur fort pratar vi då, och vad tjänar man på att skynda sig? Betongen är ju inte mjuk så....

Själva garaget kommer att resas på torsdag och helgen går åt till att göra endel isolering inför monteringen av porten nästa tisdag.

Lite frågor:
- Finns det någon som kan länka till någon klinkertyp som passar? Endel pratar om >200kr/kvm medan andra pratar om <100kr/kvm
- Någon som har en länk till fog
- Hur mycket flytfix behövs till 40kvm? Eller skall jag använda en annan fix då betongen är "ny"? Länk här också kanske?

Mvh,

Peter
 
jag har hört att man inte skall klinkra plattan i ett tidigt stadie. betongen kan nämligen röra på sig under tiden den brinner.

Någon på forumet sa 9 månader....för att plattan ska torka ut....men det finns nog andra som har bättre koll på detta!
 
Mikael_L
Jag sa det, men verkar få revidera den åsikten, http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/78758-gjuta-platta-tid.html.
Men å andra sidan rörde det sig om tiden innan man kan lägga något organiskt på plattan, typ trägolv.

Däremot klinker har jag hört ofta att tiden tre månader ska gälla, om det läggs på "vanlig" betong. Detta pga att betongen inte har krympt färdigt förrän då. Sen finns det snabbare betong och så.
Men nu är jag ute i tassemarkerna, så jag ska inte uttala mig tvärsäkert. Hoppas någon fler ev vill bekräfta tre mån, annars ska du inte ta det för säkert.
 
Att det skulle vara bättre att lägga keramiken snabbt är fullständigt felaktigt. Absolut tidigast efter en månad, om man använder att särskilt fix. Normalt är det minst tre månader som gäller. Flytfix är en god idé, eller att man stryker fix både på plattorna och på golvet. Bara man får full täckning under plattorna.
 
Mikael_L
Och under tiden antar jag att bilen inte får stå och droppa någon olja då? ;)

Hur är det med hållbarheten då? Man spräcker inga plattor när man drar upp bilens framände på domkraften, dvs nästan ett ton på två minimala kontakytor som utgörs av stålhjulens kontakt med golvet.

Jag antar att det är här som det där med full täckning med fix kommer in i bilden ...
 
Nej, inga oljepölar helst..

Precis, med full täckning av fixet så klarar man enorma punktlaster utan att få problem.
 
Vad är det för klinker som gäller? Många pratar om specialklinkers för >200kr/kvm medan andra nämner klinker för mindre än 100kr/kvm. Funkar vilken granit-klinker som helst? Några förslag?
 
Ja, i princip vilken granitkeramikplatta som helst fungerar. Många klinkers också skulle jag tro, men det beror lite på slitstyrkan hos ytskiktet.
 
jon_h: vad menar du med att "vilken granitkeramikplatta som helst fungerar"? vadå fungerar?
 
Eh.. Ja.. Fungerar? Jag förstår inte hur det kan vara otydligt.
 
"Går bra att använda" kanske Husagaren ville att du skulle skrivit?
 
jag köpte på Bahaus för 79kr per kvadrat granitkeramik med samma färg rakt igenom vart perfekt. De är klart billigast jag har kollat runt. Flytfix måste du använda
 
Man måste inte använda flytfix, men det är klart lättare att få full täckning om man gör det.
 
det jag egentligen undrar är hur ett billig/dåligt/mindre slitstarkt granitkeramikgolv ser ut efter 10 års slitage av dubbdäck jämfört med ett som är dyrt/bra/mer slitstarkt..... ?

(vad betyder "fungerar"/"går bra att använda" i detta avseende? ingen större skillnad eller att det billiga är dags att riva ut och lägga nytt efter 10 år?)
 
Husagaren skrev:
det jag egentligen undrar är hur ett billig/dåligt/mindre slitstarkt granitkeramikgolv ser ut efter 10 års slitage av dubbdäck jämfört med ett som är dyrt/bra/mer slitstarkt..... ?

(vad betyder "fungerar"/"går bra att använda" i detta avseende? ingen större skillnad eller att det billiga är dags att riva ut och lägga nytt efter 10 år?)
Ang. er frågeställning så får jag ge en enkel förklaring.

Kakel och klinkers har en glaserad yta. Här finns många olika kvaliteer när det gäller slitstyrka, frostbeständighet (dvs klinker/kakel plattans egenskaper att suga upp fukt) Slitage styrkan mäts genom standardiserade mätningar.
Kvaliten brukar här speglas i priset.


Men:

Granitkeramikplattor är helt annorlunda tillverkade. De är massiva (synse enklast att de har då samma färg rakt igenom), är ej glaserade etc. Därav namnet "granitkeramik"
De utmärker sig genom att vara mycket hårda (ej yta, utan massivt), därför är inte "slitage" en relevant begrepp (möjligt vis nötning, men för det så krävs det oehörda påfrestningar för att ens se det synbart), klarar frost, ej vattenabsorberande.

Så kvalitetsmässigt så spelar det ingen roll, Dyrt är inte bättre än billigt. Men däremot så priset speglar mycket designen (vågig yta t ex, färger, storlek ev tjocklek)


Så när man har stor påfrestning så är granitkeramik det självklara valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.