Har en spindelinvasion i huset… jag är fobiker och klarar inte av dessa stora jäklar mer. Postade ett inlägg i en fb-grupp och fick bra tips om KBT, bekämpning och så. Så här ställer jag en mer konkret fråga. Kan de komma in via ventilationsgrejerna i taket (på bild)??

Andra tankar om hur de kommer in? Avlopp?
 
  • Close-up av en ljus, texturerad vägg med en enkel dörrkrok monterad på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla springor i väggar, tak och ventiler i väggar och tak. Spindlar är dina vänner, de håller borta flugor och ohyra.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Inte så kul när de kryper förbi när jag sitter på golvet och leker med mitt barn :( eller att vi råkat trampa ihjäl en i mörkret bredvid sängen.
 
K koliz skrev:
Inte så kul när de kryper förbi när jag sitter på golvet och leker med mitt barn :( eller att vi råkat trampa ihjäl en i mörkret bredvid sängen.
Snacka om I-landsproblem :=) Om ni inte har större problem än så, grattis ;)
 
  • Gilla
Novvehehe12 och 4 till
  • Laddar…
Ja det är inte synd om oss relativt sett, men har man fobi är det inte så bara 😊
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag tror att de går in, säker kan jag ju inte vara eftersom flugor flyger in trots att de har ben.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Spindlarna kommer att finnas där varesig du vill eller inte.

En spindel här eller där är fullt normalt så om det inte handlar om en invasion så skulle jag också rek KBT.
MEN det är något som du själv måste vilja för OM du har så mycket fobi, så kommer det att bli en del arbete nu men det betalar sig i längden.

Att ta bort spindlarna löser inte det underliggande problemet utan rädslan är bara en symptom på något.

För din egen och din familjs skull hade jag lagt krutet här. Jag har själv sett utvecklingen som KBT kan ge (hos närstående) och i det fallet hade det gått långt och gick ut över vardagen. När det gått så långt så är det en evig kamp att hitta tillbaka till vad som är ”normalt” och vad som inte är det. På båda hållen…

Låt det inte gå så långt…
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Spindlarna kommer att finnas där varesig du vill eller inte.

En spindel här eller där är fullt normalt så om det inte handlar om en invasion så skulle jag också rek KBT.
MEN det är något som du själv måste vilja för OM du har så mycket fobi, så kommer det att bli en del arbete nu men det betalar sig i längden.

Att ta bort spindlarna löser inte det underliggande problemet utan rädslan är bara en symptom på något.

För din egen och din familjs skull hade jag lagt krutet här. Jag har själv sett utvecklingen som KBT kan ge (hos närstående) och i det fallet hade det gått långt och gick ut över vardagen. När det gått så långt så är det en evig kamp att hitta tillbaka till vad som är ”normalt” och vad som inte är det. På båda hållen…

Låt det inte gå så långt…
D Dr Benz skrev:
Spindlarna kommer att finnas där varesig du vill eller inte.

En spindel här eller där är fullt normalt så om det inte handlar om en invasion så skulle jag också rek KBT.
MEN det är något som du själv måste vilja för OM du har så mycket fobi, så kommer det att bli en del arbete nu men det betalar sig i längden.

Att ta bort spindlarna löser inte det underliggande problemet utan rädslan är bara en symptom på något.

För din egen och din familjs skull hade jag lagt krutet här. Jag har själv sett utvecklingen som KBT kan ge (hos närstående) och i det fallet hade det gått långt och gick ut över vardagen. När det gått så långt så är det en evig kamp att hitta tillbaka till vad som är ”normalt” och vad som inte är det. På båda hållen…

Låt det inte gå så långt…
Tack för svar! Jag förstår att KBT är jättebra. Min fobi har växt bort för spindlar under 2 cm (ben inräknat). Dessa spindlar är minst 5 cm så vi snackar inga bebisar.

Sedan vad som är normalt och inte, ja… jag är uppväxt i ett gammalt hus på landet där jag bodde i 20 år. Stötte på spindlar absolut! Men inte så att jag såg det som ett problem.

Här i hus från 2018/19 har vi under en månad haft 11 stycken, vilket är ungefär lika många som jag såg under 20 år.
 
Då förstår man sammanhanget lite bättre. När man inte känner någon så kan det vara allt från minsta minsta grej till att mest tycka något är jobbigt.

Stora spindlar är inget kul och jag hade också iaf funderat lite på om man kan stoppa dom största monsterna…
 
  • Gilla
koliz
  • Laddar…
Att totalt hindra spindlar att ta sig in i källare, toa, badrum, vindar osv. tror jag är väldigt svårt.
Se dom som en resurs istället, de jagar reda på allt möjligt mindre bös, och ser till att du slipper det.
Börja med att fånga en i handen nästa gång, och släng ut, utan att ha ihjäl den. Så får du öva på att de är rätt harmlösa egentligen.
 
BirgitS
K koliz skrev:
Här i hus från 2018/19 har vi under en månad haft 11 stycken, vilket är ungefär lika många som jag såg under 20 år.
Är det andra insekter inne också?
Jag tänker på att spindlarna ju måste ha mat för att överleva.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det andra insekter inne också?
Jag tänker på att spindlarna ju måste ha mat för att överleva
Don’t mention the war!
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det andra insekter inne också?
Jag tänker på att spindlarna ju måste ha mat för att överleva.
Jo det är väl lite flugor och så förstås :(
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Att totalt hindra spindlar att ta sig in i källare, toa, badrum, vindar osv. tror jag är väldigt svårt.
Se dom som en resurs istället, de jagar reda på allt möjligt mindre bös, och ser till att du slipper det.
Börja med att fånga en i handen nästa gång, och släng ut, utan att ha ihjäl den. Så får du öva på att de är rätt harmlösa egentligen.
Det hade varit något… 💀
 
Unikt namn
Städa mer. Då kommer inte ohyran in för att äta, och spindlarna hittar ingen ohyra att äta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.