Hej, tänkte be om hjälp här då jag redan använt min begränsade kunskap för att kunna argumentera mot Herren som installerat en ac när jag bad om lvp.

Hösten -22 bytte han ut vår gamla lvp mot en ny på nedervåningen. Kostnad 16500:-

Våren -23 ville vi installera en lvp i sovrum
Han sa ok. Kostnad 16500.

Jag:
"Hej! Vi är mycket nöjda med lvp som du installerade i höstas och nu skulle vi vilja komplettera med en inne-del i sovrummet, går det att koppla på eller behövs en ny både in- och ute-del då? Rummet är ca 15kvm och är på andra våningen, har du någon aning om vad det kan kosta?
Mvh xxxx"

Han:
"Måste vara ny innedel och utomhusdel pris ca 15000 med rotavdrag"

Nu när vi vill börja värma i sovrummet så beter den sig märkligt, jag skrev:

"Hej! I våras installerade ju du en lvp i vårt sovrum, men den beter sig lite konstigt, lyssnar inte på fjärrkontrollen, blåser som tusan, värmer till högre temp än vi ställt in och kör defrost väldigt ofta även när det var 9+ ute. Vad tror du det kan bero på? Mvh xxx"

Han:
Det är ingen värmepump det är bara kyla i den

Jag:
Va?! Fast det kommer ju värme? Vi ville ju ha en till lvp precis som nere?

Han:
Jaha då är det värmpump kolla inställningar

Jag:
Jag har kollat och testat jättemycket, frågade innova dom rekommenderade appen, men det funkar inte. Det står ju förvisso air condition men också heating capacity?

Han:
Bryt strömmen ta ur batteriet i fjärrkontrollen vänta 10 minuter

Jag:
Om man läser på Ahlsells hemsida står det att denna modell måste låsas i kyldrift vid installation för att garanti ska gälla men vi måste ju kunna värma sovrummet?

Han:
Det är inte lika värmpumpen nere ,vad jag vet så ville ni AC i sovrummet

Jag:
Jaha, nej det står ju i sms från 24 april att vi önskar ha lvp i sovrummet och undrade om man kunde koppla på en innedel på befintlig utedel eller om det behövdes ny till både inne och ute.

Han:
Vi pratade om ac vad jag minns efter som priset bara var 15000 annars skulle jag satt dit en värmpump för 24375

Jag:
När du bytte vår lvp i okt -22 så blev det 16500:- exakt samma summa som för det du installerade i våras, så vi reagerade inte på det. Bifogar vad vi skrev till varandra tidigare, tycker det framgår tydligt att det är en luftvärmepump vi ville ha?

Han:
Men ni ville ha kyla i sovrummet pratade inte om värme

Jag:
Ja vi vill gärna ha kyla, men också värme. Därför efterfrågade jag ännu en lvp precis som den på nedervåningen

Han:
Hur tänkte ni göra nu då skulle aldrig sätta in en värmpump I ett så litet rum har aldrig gjort det och inget jag skulle göra heller

Jag:
Jaha, är det inte bra? Det har ju inte jag nån koll på, men man sätter väl lvp i tex friggebodar på 15kvm?

Han:
Ja men inte på 6 kw

Jag:
Vad betyder det? Elektriker skall komma och bland annat koppla in den som sitter om nån vecka, behövs en annan spänning kan jag fråga honom om det går att fixa?

Han:
Värmpumpen som du vill ha i sovrummet är på 6kw värme räcker till 150kvm är för stor för 15 kvm elektriker kan inte det,varför inte ett litet el element i sovrummet

Jag:
Okej, finns det ingen lvp anpassad för mindre ytor då? Vi ville komma ifrån direktverkande el, tänkte att det var en klok investering som skulle betala sig med tiden.

Han:
Jo men dom fryser igen på utsidan hela tiden sådana säljer jag inte

Så, här befinner jag mig nu, vad skulle ni göra? Stämmer det att lvp för små utrymmen fryser? Bor i norra Uppland så det kan ju bli 20- nån gång per vinter.

Ber om ursäkt för långt inlägg men jag vet ju att det finns enormt mycket kunskap i detta forum ❤️
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Varför berättar du inte vad det är för modell på värmepumpen? Utan den infon är det ju omöjligt att ge något vettigt svar...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför berättar du inte vad det är för modell på värmepumpen? Utan den infon är det ju omöjligt att ge något vettigt svar...
Jag glömde bifoga den bilden, sorry gör det nu
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Här är klistermärket på innedelen av den ac vi nu fått
 
  • Specifikationsetikett för luftkonditionering med säkerhetsinstruktioner och importörinformation. Innehåller tekniska detaljer och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en vanlig värmepump som kan både värma och kyla.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser ut som en vanlig värmepump som kan både värma och kyla.
Ahlsell skriver följande på produktsidan:

"Innova BREEZE skall låsas i kyldrift för att erhålla 2-års materialgaranti. se instruktion"

Men han verkar ju inte ha låst den i kyldrift eftersom den ändå värmer, lite han säger ju även själv att det är en ac jag fått.
 
Vad står det på offerten/kvitto?

Du kanske kan nollställa som installatören sa
Testat ”Bryt strömmen ta ur batteriet i fjärrkontrollen vänta 10 minuter ” låsningen ser ut att göras vid uppstart. Kanske kan leverera värme då? (Klen tröst men värt att prova).
 
  • Gilla
MöIIer
  • Laddar…
Du sa ju att den värmde?

Säljaren verkar ju vara ganska oseriös. Har du sparat sms så har du ju bevisen på din och hota med att stämma honom
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vad står det på offerten/kvitto?

Du kanske kan nollställa som installatören sa
Testat ”Bryt strömmen ta ur batteriet i fjärrkontrollen vänta 10 minuter ” låsningen ser ut att göras vid uppstart. Kanske kan leverera värme då? (Klen tröst men värt att prova).
Offerten är bara det du ser i sms-historiken.
"Jag vill ha en lvp, vad kostar det?"
"Det kostar ca 15000:-"
Kan kolla om jag hittar fakturan hemma

Ja, alltså den värmer ju trots att den inte skall kunna det, ibland till 26° trots att vi ställt in 19°
Tyckte att elräkningen var väl saftig så gissar att den inte är så bra på att värma eftersom den endast får användas till kyla?
 
P Putte 9497 skrev:
Du sa ju att den värmde?

Säljaren verkar ju vara ganska oseriös. Har du sparat sms så har du ju bevisen på din och hota med att stämma honom
Jajjemän, den värmer ibland så högt som 26° trots att vi ställt in den på 19° bara det att den blåser storm hela natten och i vinden blir det ändå kallt, går inte att få den att ändra vindriktningen heller, den återställde sig efter nån minut de handfullen gånger vi lyckades rikta vinden neråt.

Jag har kvar sms och har även skickat screenshots till honom ifall att han tagit bort tidigare sms. Jag vill ju helst bara ha en lvp så man slipper vakna med frost i ögonbrynen men måste jag stämma honom så får det bli så
 
Följde det inte med någon manual? Annars finner det nog att ladda ner. Där borde det stå hur man ställer in den i värmeläge.
 
useless useless skrev:
Följde det inte med någon manual? Annars finner det nog att ladda ner. Där borde det stå hur man ställer in den i värmeläge.
Jo, det står med i manualen hur man kör den i värmeläge, och det funkar precis som vår andra luftvärmepump, det är bara det att den beter sig märkligt med defrost ofta, blåser alldeles för hårt osv, därför vi kontaktade installatören för att få hjälp.

Installatören säger att det är en ac trots att jag bad om och trodde att jag fick en lvp.

Ahlsell som säljer den säger att den skall installeras så att den inte kan värma. Varför vet jag inte, skall ringa Ahlsell imorrn och fråga eftersom installatören verkar sur.
 
Är nog en modell avsedd för Sydeuropa för lite värmedrift men inte om det är kallare ute än typ +7 då avfrostningen nog inte är av den vassare typen.
På våra breddgrader ska den troligen som Ahlsell skriver enbart säljas och användas för kyldrift som även namnet på den antyder som var breeze om jag såg rätt.
Mitsubishis HR cool är det samma sak med, finns värmedrift men inte för något busväder vintertid och ska enbart säljas som AC .

Känns som det blir svårt för montören att komma ur detta om det i din beställning avser en luftvärmepump inkl värmedrift.
Dock ingen höjdare att ha en innerdel i ett sovrum då det pyser, väser och fräser vid tex en avfrostning!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är nog en modell avsedd för Sydeuropa för lite värmedrift men inte om det är kallare ute än typ +7 då avfrostningen nog inte är av den vassare typen.
På våra breddgrader ska den troligen som Ahlsell skriver enbart säljas och användas för kyldrift som även namnet på den antyder som var breeze om jag såg rätt.
Mitsubishis HR cool är det samma sak med, finns värmedrift men inte för något busväder vintertid och ska enbart säljas som AC .

Känns som det blir svårt för montören att komma ur detta om det i din beställning avser en luftvärmepump inkl värmedrift.
Dock ingen höjdare att ha en innerdel i ett sovrum då det pyser, väser och fräser vid tex en avfrostning!
Jag anade att det var något sådant, och därför den presterar märkligt nu då.
Du verkar ju veta vad du pratar om, vet du om den kan ta skada av att användas för värme, eller om den kanske drar extra mycket el?

Ja, nu låter den ju som tusan hela tiden eftersom den blåser så hårt och avfrostning stup i kvarten, hade den varit som lvp vi har på undervåningen hade det inte varit ett problem. Men det önskar jag också att han berättat för mig, jag som konsument förväntar ju mig att han ska ge sådana råd om det inte är att rekommendera.

Tusen tack för givande svar!
 
M Mbridgestream skrev:
Jag anade att det var något sådant, och därför den presterar märkligt nu då.
Du verkar ju veta vad du pratar om, vet du om den kan ta skada av att användas för värme, eller om den kanske drar extra mycket el?

Ja, nu låter den ju som tusan hela tiden eftersom den blåser så hårt och avfrostning stup i kvarten, hade den varit som lvp vi har på undervåningen hade det inte varit ett problem. Men det önskar jag också att han berättat för mig, jag som konsument förväntar ju mig att han ska ge sådana råd om det inte är att rekommendera.

Tusen tack för givande svar!
Problemet är att det troligen inte finns någon värmekabel/stav för att hålla dräneringshålen öppna vintertid så den fryser ihop.
Går att lägga in en värmekabel med termostat som man gjorde förr i tiden.
avfrostningen kanske inte fungerar tillräckligt bra och den får ej bort all snö/is och det blir slutligen en igloo.

varför den blåser hårt ibland vet jag ej, håller inte på med det märket alls.
Någon på serviceavdelningen hos Ahlsell kan nog svara på om det går att komplettera den så den funkar vintertid men Kan bli dyrt om det behövs annan mjukvara/kretskort och värmekabel.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.