Småhus från 1965, byggt på en sluttande bergstomt.

Tidigare ägare har grävt ut all jord i krypgrunden ner till berget mellan ca 1-2 m djupt.
Huset står kvar på marken(läs jorden).

När det regnar så rinner det ner vatten i marken jorden och samlas i "pölar" under huset.
"Sålänge" löst det genom att köpa pumpar som tömmer så fort tillrinning sker.

Inser att det måste dräneras. Jag kommer att göra det själv p.g.a ekonomisk situation.
Önskar lite åsikter och tips av genomförandet.

Jag hade tänk göra det som en två stegs raket.

1. Gräva ut och sätta in block så att huset står på berget istället för på marken/jorden.
2. Göra själva dräneringen.
Se bilder. Svårt att förklara hur det ser ut så har knåpat i powerpoint för gensomskärnings bilder. Beklagar kvaliteten...
 
  • Schematisk bild av husgrunden som visar vattenflöde, krypgrund, murblock och markens lagerstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av husdränering med murlblock, dräneringsslang och regnvatten mot berggrund. Anvisningar för steg 1 inkluderas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av dräneringssystem vid husgrund med markduk, singel och dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med betongblock, utsatt för erosion, träbalkar, rörledningar och kablar, obearbetad sten, byggmateriel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att åtgärda muren känns ju som prio ett, där ser det ut att ha varit problem länge, lagningar och nedböjning. Gällande dränering så skulle jag börja med avledande dränering ovanför altanen så att stor del av vattnet aldrig kommer fram till huset.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Att åtgärda muren känns ju som prio ett, där ser det ut att ha varit problem länge, lagningar och nedböjning. Gällande dränering så skulle jag börja med avledande dränering ovanför altanen så att stor del av vattnet aldrig kommer fram till huset.
Tack för svar. Tanken är att göra det med muren i vinter och dränera när tjälen släpper i vår. Känns som att projektet blir lite större när jag måste ta bort trädäcket först, har ingen aning om hur det ser ut därunder. Känns som att det finns rum för fler överraskningar ..😅
 
Hur långt till berg, vet du det. Att fortsätta gräva ur är inget bra, då kan kanten ge sig under lecan. Blir kanske att se var berget är. dubba tätta och gjuta en stödmur på insidan som håller emot. Det med att vatten kommer in, kan du aldrig stoppa. I en ev stödmur så läggs det slangar till utsidan på max 1 meter mellan. Dessa dras ihop till ett avloppsrör, räcker med 50 mm, som går ut utanför huset i en stenbrunn. Sen dräneringsrör, finns 60 mm som lägges i som en solfjäder under ett nytt golv och nedförsbacke, avslutas lika som ovan till stenbrunnen. eller ut till dagvattenavlopp. Tänk bara på att dom måste vara på frostfritt djup. Se även till att stuprören inte bara slutar vid huset, allt vatten ska bort från hus med källare, antingen rör under jord eller på mark, minst 4 meter i ditt fall, då det finns berg. Stuprör är största orsaken till vattenintrång i källare, det är många m3 som från taket.
 
  • Gilla
Halvtall
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur långt till berg, vet du det. Att fortsätta gräva ur är inget bra, då kan kanten ge sig under lecan. Blir kanske att se var berget är. dubba tätta och gjuta en stödmur på insidan som håller emot. Det med att vatten kommer in, kan du aldrig stoppa. I en ev stödmur så läggs det slangar till utsidan på max 1 meter mellan. Dessa dras ihop till ett avloppsrör, räcker med 50 mm, som går ut utanför huset i en stenbrunn. Sen dräneringsrör, finns 60 mm som lägges i som en solfjäder under ett nytt golv och nedförsbacke, avslutas lika som ovan till stenbrunnen. eller ut till dagvattenavlopp. Tänk bara på att dom måste vara på frostfritt djup. Se även till att stuprören inte bara slutar vid huset, allt vatten ska bort från hus med källare, antingen rör under jord eller på mark, minst 4 meter i ditt fall, då det finns berg. Stuprör är största orsaken till vattenintrång i källare, det är många m3 som från taket.
Tack för bra tips och råd. Jag misstänkte stuprören länge, vi bytte till nya hängrännor på upp sidan av huset (mot berget) där vattnet rann in och har dragit bort det så det försvinner ett par meter utanför huset. Tyckte det blev bättre ett tag, men nu när det regnat så förbannat så pumparna har gått i jämnan...
 
Då har du nästan som en älv i källaren om en pump går riktigt ofta. Kan bli att lägga många dränrör under golvet då, samt om det blir en stödmur för att hålla kanten. Så ska det vara ett lager med kross på ca 10 cm i botten, med rör/slang under och in i krossen. Då fungerar den som en hängränna och samlar upp vattnet. Blir det stöd som står direkt på berg så gör rent ordentligt och mycket primer, går då att blanda betong och primer till en lite tjockare smet, ( blir som sandpapper ) då fäster stödet mycket bättre, men måste dubbas i berget så det inte släpper/hasar, Inte ett helt lätt jobb, kommer att ta tid för dig.
 
  • Gilla
Halvtall
  • Laddar…
Hur ser det ut längre upp i slänten, går det att med enkla medel styra om vattnet längre upp innan det kommer ner till huset?
Som nämnts bör muren nog åtgärdas snarast, eller iaf tillfälligt stämpa bjälklaget.
 
B bossespecial skrev:
Hur ser det ut längre upp i slänten, går det att med enkla medel styra om vattnet längre upp innan det kommer ner till huset?
Som nämnts bör muren nog åtgärdas snarast, eller iaf tillfälligt stämpa bjälklaget.
Jag har också funderat på om man skulle gjuta eller bryta en ränna någonstans under trädäcket. Får se hur det ser ut under sen i vår när jag tar upp det.
 
Ta en bild från höger så muren syns i längdriktning, som synes nu så är det en mage nedåt på muren och påfyllt med betong/bruk ovanför, för att hålla emot bjälklaget, inget bra.
 
J jonaserik skrev:
Ta en bild från höger så muren syns i längdriktning, som synes nu så är det en mage nedåt på muren och påfyllt med betong/bruk ovanför, för att hålla emot bjälklaget, inget bra.
Ja jag ser det också nu. Intressant. Ja blir ju att åtgärda. Får återkomma med resultat sen 🤓
 
Har du en susning om hur du ska åtgärda det, bäst är nog att ankra i berget och gjuta en bit upp som stöder dom nedersta stenarna. Lite knivigt att få till det bra med mellan ny gjutningen och lecan, men går.
 
Går det plantera träd/buskar på ovansidan som kan hjälpa med att ”dricka” upp vattenmassorna? Inte plantera nära huset men nån meter upp i backen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.