Hej!
Jag har nu kommit till att sätta in mina fönster och dörrar i mitt hus som är byggt i lättbetongblock 375mm breda. Nu till min fråga:
På vilket "djup" sätter jag fönsterna, dvs hur långt in från yttervägg? finns det något standardmått man använder?

fönster kommer från sp med alu-utsida och träinsida

Tacksam för svar!

mvh/Larsu
 
Det finns säkert nån standard - som jag tycker du ska skita i. Typ av hus, estetiska frågor är viktiga också. Fönstrena mår säkert bättre av att sitta långt från utsidan men estetiskt så kan det vara så att de ska ut en bit. Byggnadstekniskt så har jag också hört argumentet att fönstret ska sitta i den varma delen av väggen osv. Å andra sidan så sitter fönsteran i liv med fasaden på 1700-talskåkar. Det är säkert svårt att få de snyggt och rätt i alla avseenden. Personligen tycker jag att det är skitfult med fönster som sitter för långt in (tilläggsisolerade hus tex).
 
Tack för svaret! jag håller med dig om fönster som sitter för långt in.
Någon mer synpunkt eller förslag på avstånd från yttervägg?

mvh/larsu
 
Snailman
Hej!
Vi satte våra fönster ca: 50mm in i fasaden från utsidan och det ser bra ut och fönstret sitter lite skyddat oxå.
 
Själv satte jag dom 40 mm från fasad när jag bytte på vårt tilläggsisolerade tegelhus.
 
Hemmakatten
På vårt förra hus, putsat stenhus satt fönstren ca 50-60mm in från fasaden, vilket upplevdes som snyggt och bra. I vårt nya hus, trähus, sitter fönstren 60mm in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.