Microkatten
Vad skall du snickra för någonting? Stora eller små saker?

När jag började snickra så hittade jag ingen lämplig kombinera rikt- och planhyvel. De var antingen för klena eller för stora/tunga eller för dyra. Så jag köpte en liten planhyvel (Makita NB) och ett par handhyvlar för att rikta. Planhyveln kan man plocka fram när man behöver och handhyvlar tar ingen plats. Dessutom är det näst intill ljudlöst att handhyvla, så dina grannar blir glada 🙂 Men du måste ha en lämplig, och inte minst stabil, bänk för att handhyvla, och så måste man förstås lära sig att handhyvla, men det är ju bra att kunna ändå om man finsnickrar.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Men om vi vänder på steken och säger så här, vilken modell rek om man vill köpa en helt ny 230v rikt och planhyvel som inte tar stor plats?
Hammer A3-26 om budgeten är obegränsad, 18200:- kostar den o finns i 230v variant. Tar inte mycket mer plats än nån annan liten hyvel.
 
Hmm planhyvel kan vara något och finns olika fabrikat.
 
@Microkatten har en poäng med att rikta med någon handhyvel. Problemet lär väl vara en stabil och tung bänk att jobba på.
Men du kan köra samma teknik om du använder en liten elektrisk handhyvel (82mm) istället. Då fungerar ett vanligt arbetsbord och priset på dessa elhyvlar är från några hundra och uppåt. Kolla på Tradera och Blocket!
Med en stållinjal eller vattenpass som hjälp lär du kunna rikta träbiten någorlunda. Sen kör du den i planhyveln några gånger till önskat mått.
Som du ser finns det många vägar att gå. Du hittar säker din väg!
Lycka till!
Dag
 
Hammer har väl nyligen lanserat en 1 fas serie. Tror hyveln heter a2-26. Kanske lite väl mycket stålar, men värt att kika på istället.
 
Hammern är nog en trevlig ”liten” maskin, men svårt att komma runt 21 000:- och 175 kg.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Vad skall du snickra för någonting? Stora eller små saker?

När jag började snickra så hittade jag ingen lämplig kombinera rikt- och planhyvel. De var antingen för klena eller för stora/tunga eller för dyra. Så jag köpte en liten planhyvel (Makita NB) och ett par handhyvlar för att rikta. Planhyveln kan man plocka fram när man behöver och handhyvlar tar ingen plats. Dessutom är det näst intill ljudlöst att handhyvla, så dina grannar blir glada 🙂 Men du måste ha en lämplig, och inte minst stabil, bänk för att handhyvla, och så måste man förstås lära sig att handhyvla, men det är ju bra att kunna ändå om man finsnickrar.
mm ska kolla upp lite
Mellansaker till små, typ pall, litet bord, och mindre :)
 
Ola C Ola C skrev:
Jag sällar mig till skaran som avråder från köp av de där små plast- o plåthyvlarna. Minns inte riktigt om Incorna går att koppla om till 220V men det där har @Frustrator koll på. Andra småhyvlar att lägga till på listan är Emcorex B20 och Kity 636.
De flesta av Incas motorer går att koppla om från 380v trefas till 220v trefas. Men tyvärr inte till enfas. Men klart man kan ju alltid skruva på en kondensator.
Eller köpa en frekvensomvandlare..
 
Jag tror jag ska ligga lite lågt med köpa en just nu tills man har lite mer info samt kanske kommer någon bra på begagnad marknaden.
Men eftersom jag har en bra elhandhyvel så tänkte jag testa att bygga en jig som exempelvis denna i helgen och testa. blir jag nöjd så kan jag ha denna så länge
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vad du än gör kasta inte bort pengar på en oanvändbar billigmaskin. Många har samma krav som du och importörerna säljer naturligtvis vad kunden vill ha för ett pris som kunden kan betala. Att maskinerna sedan är fullkomligt oanvändbara skiter importörerna i.

Jag hittade en 40 cm rikthyvel av proffskvalitet på skroten i somras. Den var säkert bortåt 80 eller 90 år gammal men i hyggligt skick och tekniskt sett förvånansvärt modern. Maskinföraren skulle precis krossa den men jag känner honom sedan många år så jag viftade att han skulle stanna och sade att han skall lämna rikthyveln i fred några timmar. Sedan ringde jag till en kamrat som kom och köpte den för 300 euro och som nu använder den i sitt snickeri. Han snickrar på förtjänst på heltid.
Har man liten budget är det begagnat som gäller.
Nu behöver inte du en 40 cm proffs rikthyvel men om du ger dig tid kan du säkert hitta någonting som passar dig.
Dåliga knivar är inget problem. De är slitdelar som man vässer när de blir ovassa och byter mot nya när de är uppnötta. Dåliga lager är heller inget problem. Det är normalt rutinunderhåll att byta lager en gång vart tionde eller tjugonde år.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
K
C cazz skrev:
Att en produkt är billig betyder ju inte att den är dålig
Har ett antal maskiner från olika tillverkare (Parkside, Biltema, Mecca osv) som jag har varit riktigt nöjda med och med bra resultat.

Allt bero på vad man ska ha de till och tiden.
Just nu kör jag en hel del med Jula elhyvelmaskin och har varit nöjd men blir alltid lite extra arbete när jag försöker få det platt och snyggt när jag ska använda ytterpanel till en del finsnickeri då de flesta är lite som en banan :D

Det betyder ju heller inte att man stänger dörren om man hittar en bra begagnad maskin som kan ersätta eller komplettera den maskin man redan har.
Absolut finns det produkter som inte är dåliga bara för de är billiga. Det har jag aldrig påstått. Men du vill ha råd om en rikthyvel, vilket i sig är en betydligt mer precisionskrävande maskin än de flesta andra maskiner du kan köpa på Lidl, Biltema eller Jula.
 
C cazz skrev:
Jag tror jag ska ligga lite lågt med köpa en just nu tills man har lite mer info samt kanske kommer någon bra på begagnad marknaden.
Men eftersom jag har en bra elhandhyvel så tänkte jag testa att bygga en jig som exempelvis denna i helgen och testa. blir jag nöjd så kan jag ha denna så länge
[media]
Du har ingen kant eller överhandsfräs?
I så fall finns det ju flera varianter på "slab flattening jig" som är en om något arbetsintensiv variant på samma tema. Fördelen med den som jag ser det är att det är enkelt att ända höjden på frässtålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.