Hej,

Jag har ett slutet värmesystem med element som är vattenburna. Nu håller jag på att göra om ett av rummen och skulle vilja montera lös elementet för att kunna ta bort all gammal tapet och även måla/tapetsera nytt där.

Måste jag då slå av hela värmesystemet och även tömma det på vatten eller hur ska jag göra?

Tack på förhand! :)
 
En bild hjälper oftast.
Kan gå att stänga termostaten och stänga om det finns en ventil nertill
 
Jo min åsikt är att det sällan går utan man måste tappa ner. Har man tur finns det en avstängning.
Sen tar renoveringen tid så kan man skruva dit pluggar på rören och återfylla. Men får göra om nedtappningen när man är klar och elementet ska dit igen.
 
Så här ser termostaten och rören in ut.
 
  • Termostatventil på radiator, kopplingsrör, innervägg, tapet med mönster, brunt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ettrörs. Töm värmesystemet så att nivån hamnar under radiatorn du vill ta bort.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ettrörs. Töm värmesystemet så att nivån hamnar under radiatorn du vill ta bort.
Enplansvilla, så gissar det blir att tömma det mesta :)
 
Väcker denna tråd till liv. Var på min värmepanna tömmer jag ut allt vatten i systemet?

Är det på kranen som är markerad med en 1an på bilden eller är jag ute och cyklar och jag tömmer systemet på något annat ställe?
 
  • Värmepanna med rör, ventiler och kanal i ett pannrum. Kopparrör, installationsdetaljer, märkning "1" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Nej.

Tror du ska leta långt ner i bakkant eller framkant av pannan. Kan vara en plugg, behöver inte vars en ventil. Har du beteckning på pannan så kan säkert nån leta reda på manualen till panna och peka ut vart tömningen sitter.
 
  • Gilla
Eccoes
  • Laddar…
Jag har en manual till en liknande panna och den verkar stämma bra med detta foto och även bilden från manualen och nr 6 som är avtappning.

Jag gissar jag öppnar denna genom att skruva upp den? :)
 
  • Industriell maskindel, slangar, kablar, hydraulik, skruvar, metall, robust, använd, mekanisk, reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över värmesystem, anslutningar och komponenter med måttangivelser och numrerad lista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jepp, där har du hittat rätt.

Glöm inte att slå av elpatronen. Kör du den i luften så går den sönder.
 
Tack! Bra tips! :)

När jag gör detta blir det att brya strömmen helt tänker jag. För då är elpatronerna av och cirkpumpen oxå av.
 
Inser jag måste fråga lite mer...

När jag slagit av elen till pannan. Behöver jag på något sätt stänga av vatten in i pannan? Jag tänker så den inte försöker fylla på sig själv...eller det behöver jag väl inte för det gör jag på påfyllnadskranen som används till cirkulationspumpen för att öka trycket i pannan?

Vilket också innebär att alla element kommer mer eller mindre tömmas på vatten så sedan behöver jag köra påfyllningen rätt länge för att det ska bli vatten i hela systemet igen när jag är klar och vill få igång värmen i huset? (är som sagt enplansvilla)
 
B
Ja cirkpump o elpatron måste vara av. Jag hade bara släppt ner vattnet till under radiatorn. Det beror på höjdskillnad mellan element o panna hur mycket som behöver tömmas.

Nej ,det är ingen automatiskt påfyllning. Det får du göra själv efteråt.

Det tar inte så lång tid att fylla upp igen. Gissar långt under en timme. Men däremot tar det ju lite tid innan du blir av med all luft I systemet.
 
Pannan är i en nivå som är under elementet eftersom pannrummet ligger ca 1m lägre än vad huvudbyggnaden (där elementet finns) är.

Hur märker jag att jag har tömt ut tillräckligt med vatten? :)

Sorry har lite många frågor då jag inte gjort detta förr.
 
B
jag hade nog bars tömt tills man märker att det rinner långsammare. Det indikerar ju lägre tryck i systemet. Det rinner inte så mycket ur en slang om höjdskillnaden är <1.5m.

Sedan vara beredd med många handdukar när man tar bort elementet... ifall man har missbedömt läget. Kanske kan du få en känsla av om elementet är fullt eller tomt om du knackar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.