Har en utomhusarmatur jag vill styra med ett skymningsrelä, så den tänds med ca 60% ljusstyrka vid skymning. Sen vill jag att den går upp till 100% då en rörelsevakt aktiveras. Går detta att programmera men ingångarna på Plejd dim 01? Det kommer ju att bli konstant spänning på ingångarna, är det ett problem?
 
  • Handritat elschema för anslutning av utomhusarmatur med skymningsrelä och rörelsevakt till Plejd DIM 01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LarsG77 skrev:
Har en utomhusarmatur jag vill styra med ett skymningsrelä, så den tänds med ca 60% ljusstyrka vid skymning. Sen vill jag att den går upp till 100% då en rörelsevakt aktiveras. Går detta att programmera men ingångarna på Plejd dim 01? Det kommer ju att bli konstant spänning på ingångarna, är det ett problem?
Ja, det blir problem. Koppla in rörelsevakten parallellt med utgången från plejd en så funkar det. Förutsatt det är samma fas.
 
Ja, just det, så rörelse bara kan ge input vid mörker
Hittar ingen bra info hur ingångarna kan styra, men kan man sätta ett scenario baserat på två vilkor?
 
Redigerat:
Du behöver inget skymningsrelä. Använd astrouret i plejd en så den tänder vid skymning. Sätt lasten till 60%. Koppla r.vakt parallellt på utgången från plejden. Vid närvaro ger man 100% till armaturen och när tiden löpt ut återgår den till 60%. Ingångarna är inte till för att styra scenario. Endast för impuls eller brytarfunktion.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P
J Johanelektriker skrev:
Du behöver inget skymningsrelä. Använd astrouret i plejd en så den tänder vid skymning. Sätt lasten till 60%. Koppla r.vakt parallellt på utgången från plejden. Vid närvaro ger man 100% till armaturen och när tiden löpt ut återgår den till 60%. Ingångarna är inte till för att styra scenario. Endast för impuls eller brytarfunktion.
Kopplingsschema?
 
Hej.

jag har samma fråga men jag vill använda en rörelsevakt för att trigga senario för jag har flera plejd enheter som skall triggas.

Kan jag med hjälp av en rörelsevakt skapa dubbel klick på en utgång när den går till och dubbel klick på en annan när den går från.

eller finns det något annat smart sätt?
 
Matte001 Matte001 skrev:
Hej.

jag har samma fråga men jag vill använda en rörelsevakt för att trigga senario för jag har flera plejd enheter som skall triggas.

Kan jag med hjälp av en rörelsevakt skapa dubbel klick på en utgång när den går till och dubbel klick på en annan när den går från.

eller finns det något annat smart sätt?
Hej! Kunde du lösa detta problem med plejd eller på annat sätt? Med vänlig hälsning, Olof
 
O Olof77 skrev:
Hej! Kunde du lösa detta problem med plejd eller på annat sätt? Med vänlig hälsning, Olof
Nope. Plejd är låst skit som jag rivit ut.

Går att lösa med hue prylar eller Home Assistant.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Nope. Plejd är låst skit som jag rivit ut.

Går att lösa med hue prylar eller Home Assistant.
Ok! Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.