Behöver en liten 100L VVB då min nuvarande läcker ut 100V i vattenrören medan den värmer. Inte så skönt när man får kyssar av utekran när man står barfota brevid huset och det är blött ute.

Nu ska jag då uppgradera till en VVB som ej är livsfarlig. NIBE är väl bra, men kostar typ 7 000 SEK för en 100L. Tycker det är svindyrt för lite plåt och ett värmeelement?
 
D Dilato skrev:
"Liten" och "100 L" är en oxymoron.

Då får du väl köpa en billigare, vad är problemet?
[länk]
Tänker att en dyrare kanske är bättre i längden. Hur mycket billigare driftskostnad har en Nibe jämfört med denna Nemi t.ex.? Och hur mycket längre håller en Nibe jämfört med denna? Är väl de sakerna jag funderar över. Annars är det väl inte så stor skillnad på dem?
 
Tänk på längden och hur många år du kommer ha den? En bra vvb får man 15år plus
 
L lostinsweden skrev:
Tänk på längden och hur många år du kommer ha den? En bra vvb får man 15år plus
Å hur länge ungefär får man ha en Nemi från Bauhaus? :D
 
Det går inte att byta elpatron i den du har då?
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Enhanceme skrev:
Tänker att en dyrare kanske är bättre i längden. Hur mycket billigare driftskostnad har en Nibe jämfört med denna Nemi t.ex.?
Driftskostnaden bör vara i stort densamma. Det går år samma energi för att värma 100 liter vatten en grad oavsett tillverkare. Det som kan påverka är värmeförluster, dvs om den ena är bättre isolerad än den andra, men jag skulle inte tro det är så stor skillnad.
E Enhanceme skrev:
Och hur mycket längre håller en Nibe jämfört med denna? Är väl de sakerna jag funderar över. Annars är det väl inte så stor skillnad på dem?
Hållbarhet har jag ingen kunskap alls i, så där passar jag.
 
  • Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
E Enhanceme skrev:
Å hur länge ungefär får man ha en Nemi från Bauhaus? :D
Vet ej. Vi har bytt Nibe som är över 20 år gamla. Har aldrig bytt en Nemi. Kanske för att de inte går sönder 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Enhanceme och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Vet ej. Vi har bytt Nibe som är över 20 år gamla. Har aldrig bytt en Nemi. Kanske för att de inte går sönder 😂
Hur länge har din Nemi hållt? :)
 
Jag har en TESY 80 l , som installerades 2008 vid fritidshuset och den värmer sjövatten. Håller än.
 
  • Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
Har trådskaparen en bra koppar Nibe hade jag nog bara kollat om det går att byta elpatron (eller vad som felar), de kan gå hur länge som helst, Troligtvis längre än de som man kan köpa idag, koppar var inte så dyrt på den tiden så man kunde göra saker rejälare.
 
  • Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
B
Materialval och lokal vattenkvalite påverkar mycket. Föräldrarna har haft dyra vvb som haft kort livslängd, samtidigt som jag hade en noname beredare från jula som kostade under 1000kr som höll i 13år. Nibe har en bra guide, som man bör följa för att välja rätt material i beredaren.

Just nu är det en nibe som har passerat 22år som jag bereder mitt vatten i.

Installerar man själv är jag rätt övertygad om att det är värt att köra på billig beredare och byta/laga emellanåt, men ska man anlita rörmokare som kanske tar mellan 5 och 10kkr för att installera så är det nog värt att gå upp i kvalité på materialet som installeras.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det får bli en billigare Nemi 100L. Dock ser jag att de säljer säkerhetsventil med blandningsventil skilt för typ 880 kr. Medan man kan köpa en säkerhetsventil på Biltema för 130 kr.

Ska man köpa säkerhetsventil och blandningsventil från någon annanstanns billigare? Eller blir smidigast att montera den på VVBn om man köper den komplett men dyrt från VVB försäljaren?
 
B
Ska du köpa någon annanstans så lär du se till att få rätt cc. Annars blir ju installationen besvärligare för rörmokaren o då förlorar du det du sparat...

Jag hade betalat de där 880kr för att få rätt prylar direkt.
 
  • Gilla
Enhanceme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.