S steve5432 skrev:
Ja det säger ju sig självt att man inte förbrukar mindre bara för att man köper solpaneler. Antingen säljer man överskottet och köper tillbaka det när det behövs eller lagrar man det hela i batterier. Så länge "60-öringen" finns kvar anser jag att batterier är en dålig affär för hemmabehov.

Att mäta är att veta, jag tycker att TS ska koppla in en smart mätare av något slag för att kunna mäta husets momentanförbrukning, och börja jaga eltjuvar den vägen. 17000 låter mycket oavsett vad huset har dragit historiskt´.
Det råder en viss förvirring här i tråden. Vi förstår att inte förbrukningen går ner för att vi köpt solceller. Däremot tycker vi att andelen köpt el borde gått ner med lika stor del som den egna elen vi inte sålt utan använt själva.
 
H
R ruaa6221 skrev:
Vet inte riktigt om jag är på rätt ställe och kollar. Det står 39,7 grader på framledning
Läs manualen och kolla efter hetgastemperatur, vart den går att avläsa.
 
Oscar Maxe Oscar Maxe skrev:
Vi installerade solceller på vår förra fastighet 2020. Det var oxå SolarEdge.
Nu kommer jag ej ihåg några exakta siffror men vi upplevde att den totala förbrukningen efter detta ökade utan att vi fann nån logisk förklaring.
Vad lurigt. Det är ju svårt att veta om nåt är galet när elmätaren byttes i samma veva.
 
M mortimer skrev:
Känns som TS har övergett tråden och svar. För att utesluta växelriktare behöver vi veta modellbeteckning på den för att t.ex kontrollera mot datablad.
Växelriktaren heter solar edge 10K
 
Undrar hur det gick? Har också fått solceller installerade och är intresserad av dessa frågor.
 
Hej Holypain
Vi fick egentligen inte fram något resultat efter våra kontakter med nätleverantören. De skulle återkomma och vi gav tillslut upp och tänkte att vi måste ha några fler år att jämföra med för att kunna dra några slutsatser. Vi installerade i augusti 2020
Anläggningen ska max kunna göra 8,96kWp så om man tittar på siffrorna från 2022 så ser det fortfarande ut som vi har en hög andel inköpt el men jag vet inte. Man skulle ju vilja se alla siffror, både det vi använder själva av vår egen produktion och den totala förbrukningen. I morgon ska vi få en nu elmätare så jag får väl ställa på nätleverantören igen. Tabell över årlig energiförbrukning och produktion i kilowattimmar från 2017 till 2023.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Tack för svaret. Jag har själv beställt en dongel från EON som tillsammans med deras app - kanske kan ge mig svar på min timmförbrukning. Så tänkte jag jämföra med vad solcell appen har för siffror och kanske då bli klokare.
 
  • Gilla
ruaa6221
  • Laddar…
Holypain Holypain skrev:
Tack för svaret. Jag har själv beställt en dongel från EON som tillsammans med deras app - kanske kan ge mig svar på min timmförbrukning. Så tänkte jag jämföra med vad solcell appen har för siffror och
Holypain Holypain skrev:
Tack för svaret. Jag har själv beställt en dongel från EON som tillsammans med deras app - kanske kan ge mig svar på min timmförbrukning. Så tänkte jag jämföra med vad solcell appen har för siffror och kanske då bli klokare.
Spännande du får skriva hur det går.
Ha en fin dag :)
//Åsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.