Jag har 100mm mineralluls matta och den läcker som ett såll !
Jag skulle gärna vilja ha 50cm!
 
Får snart min templogger - kan ju vara kul att testa tanktemp och yttertemp på ullen då...

Under mina år som isolerare har jag nog aldrig ullat 500 mm på en tank som maxar 100 grader, men men, ni verkar kunna detta bättre än jag...Däremot inom processindustrin, typ värmepannor kan jag mycket väl förstå valet avv 500 mm ull...

Jag skrev att "Det är ju inte ens ekonomiskt försvarsbart.... " och det står jag för!

Matss - du får gärna överbevisa mig i detta :)
 
LeffeLufs skrev:
Får snart min templogger - kan ju vara kul att testa tanktemp och yttertemp på ullen då...

Under mina år som isolerare har jag nog aldrig ullat 500 mm på en tank som maxar 100 grader, men men, ni verkar kunna detta bättre än jag...Däremot inom processindustrin, typ värmepannor kan jag mycket väl förstå valet avv 500 mm ull...

Jag skrev att "Det är ju inte ens ekonomiskt försvarsbart.... " och det står jag för!

Matss - du får gärna överbevisa mig i detta :)
I industrin räknar man ju ofta med korta avskrivningstider och anser då kanske inte att det lönar sig. Beror ju också på enrgikostnad och nyttan av spillvärmen.

Jag kan göra ett enkelt exempel på bara tankens tak:

Antag tankens tak 2 m2 isolerat med 100mm gullfiberskiva lambda 0.037 W/(m*C) och medeltemp vatten 80 grader och luft 20

=> 2*0.037*60/0.1 = 44 W I praktiken kommer man aldrig ner i det teoretiska lambdavärdet så säg minst 50 W förlusteffekt.

det blir 438 kWh / år så nog borde det löna sig att åtminstone dubbla isoleringen. Använder man lösull har den ett lite sämre isolervärde så då kan man lägga på ännu mer.
 
Ok.
50 cm ?? Det är ju inte ens ekonomiskt försvarsbart....
Min poäng med mycket isolering är som följer: Tanken kommer stå i många år, varje år kommer jag få förluster i tanken (och på många andra ställen i systemet). Att begränsa förlusterna i tanken är enkelt och billigt med tanke på vad mineralull kostar per m2. Särskilt på toppen där det mesta försvinner.
Antag tankens tak 2 m2 isolerat med 100mm gullfiberskiva lambda 0.037 W/(m*C) och medeltemp vatten 80 grader och luft 20
Enligt Matss eminenta exempel ovan så sparar jag teoretiskt 361kWh/år med 50cm isolering jämfört med 10cm. Om jag betalar mer än 44 öre/kWh vilket de allra flesta (undantaget vedeldare) gör så tjänar jag då in den extra isoleringen redan första året tanken står. Så ekonomiskt försvarbart bör det vara. Sen har ju inte alla så stora tankart förstås men min hamnar på 75% av den storleken.
 
Kollade min tank
Värmeförlust 24 W/m2

Visst, dubbla lager 100-matta skulle ge 12 W/m2, men hur man vänder och vrider på det hela så skulle det kosta mig ca 10.000:- extra för det lagret...

Jag håller med dig till 100% om din teori med industrins avskrivningar osv, men (OBS!) i mitt fall lönar det sig inte...jag hugger egen ved, kan hålla någon grad varmare i pannrummet osv osv...
Men ärligt talat, jag ska mäta tankens yttertemperatur och kolla noggrannare - allt hänger ju egentligen på det du var inne på, nämligen avskivningstiden :)
 
Nu har jag funderat av och till hela dagen. Vad är det som kostar 10000? Är isolermattan så dyr...?
 
orustfredrik skrev:
Nu har jag funderat av och till hela dagen. Vad är det som kostar 10000? Är isolermattan så dyr...?
Mmmm de lät mycket, Jag snabbräknade på vad det skulle kostat att isolera en fd 3m3 oljetank 145 mm under samt 335 mm i sidorna o 500 mm i toppen vilket blev ca 5000:- inkl reglar o gips...
 
Förlåt...glömde berätta att jag har 2 st tankar á 750 l...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.