Chr3 Chr3 skrev:
det verkar vara väldigt olika hur väggarna är konstruerade beroende på vilket år husen byggts.
Nja.
Dom har någon brytpunkt på 70 talet minns dock inte exakt år. Men innan det är alla väggar byggda på samma sätt.
Alltså lådkonstruktionen.

Polaren bor iofs i ett från 73 och han har lådkonstruktionen i golv men ej väggar.
Så tidigt 70 skulle jag tro.
Så du hsr säkert reflade väggar men lådgolv element
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Robblund Robblund skrev:
Nja.
Dom har någon brytpunkt på 70 talet minns dock inte exakt år. Men innan det är alla väggar byggda på samma sätt.
Alltså lådkonstruktionen.

Polaren bor iofs i ett från 73 och han har lådkonstruktionen i golv men ej väggar.
Så tidigt 70 skulle jag tro.
Så du hsr säkert reflade väggar men lådgolv element
sent svar, men hur är då väggarna uppbyggda? Är det fortfarande som jag läst i vissa trådar svårt att byta fönstren? Upptäckte häromdagen att minst ett av fönstren behöver bytas då det knappt går att öppna tyvärr.
 
Chr3 Chr3 skrev:
sent svar, men hur är då väggarna uppbyggda? Är det fortfarande som jag läst i vissa trådar svårt att byta fönstren? Upptäckte häromdagen att minst ett av fönstren behöver bytas då det knappt går att öppna tyvärr.
Reglade.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Robblund Robblund skrev:
Reglade.
Tack
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är syftet med att ta bort listerna? Påminner om hur det var byggt i min tidigare lägenhet (byggd 1974). Där gick listerna sönder (plasten hade väl blivit skör med tiden, eller så var det aldrig meningen att de skulle gå att ta bort hela). Så det blev till att skaffa nya; slutresultatet blev bra men det tog några år innan det var klart... Nu kan det förstås vara bättre konstruktion/kvalitet i ditt fall, men om du inte är sugen på att byta alla listerna eller måste komma åt elen så fundera på att låta dem vara tills vidare.

Jag har ingen direkt övrig kunskap om vad som är speciellt med dessa hus, men om du börjar riva i gamla plastgolv, eller kakel/klinker så var medveten om att det kan finnas asbest i det (sök efter gamla trådar här).
Hej Magnus, snabb fråga då vi är i samma läge där vi måste byta ut trasiga delar av ellisterna i taket, vart hittade du reservdelar. Mvh AnnMarie
 
Magnus borde förstås svara för sig själv, men jag läste det som att han inte bodde i ett Elementhus, utan hade en liknande lösning i en lägenhet han bodde i en gång i tiden.

När vi flyttade in i vårt Elementhus var alla originallister borta. Däremot låg det på i praktiken hela entréplan lös FK-kabel bakom den hålkälslist som hade satts upp istället. Nu är jag ingen expert på el-reglerna, men jag tror inte att det är ok enligt nuvarande normer. Men det borde gå det att klämma in en 16 mm flexslang bakom en hålkälslist, kan jag tycka. Det lär väl behövas en del kopplingsdosor lite här och var då bara. Det är ju en lite större operation än att "bara" ersätta nuvarande systems trasiga delar, men kanske ändå en mindre operation än att dra om all el?
 
Chr3
A AmmiBoh skrev:
Hej Magnus, snabb fråga då vi är i samma läge där vi måste byta ut trasiga delar av ellisterna i taket, vart hittade du reservdelar. Mvh AnnMarie
Vad har ni för hus? När är det byggt?
 
Chr3 Chr3 skrev:
Vad har ni för hus? När är det byggt?
Mockfjärdshus. byggt 1973, 1,5 plan 135kvm.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.