Jag har vid min stuga ansat skogsmarken runt den och fixat
så det blir en natrgräsmatta. Nu har dem parkerat in på min tomt
och kört traktorspår...marken är så mättad av regnet att det blivit
fula sår...Får dem göra så? (blir ju ine samma om de återställer genom att
hyvla till med en skopa)
 
Var det din kabel som skulle grävas ner
 
min är redan nergrävd sen 20år då mätaren är på andra sidan vägen.
De ska gräva ner luftledningar i stugområdet.
 
P
Har dom har ledningsservitut på den platsen?

Självklart ingår det i ledningsservitutet att lägga ned och underhålla och att byta ut kabeln vid behov. och självklart får dom då vara på din tomt för att göra det.. det är ju liksom det servitutet finns till för. och ska man vara ärlig så är det väl i praktiken nära omöjligt att få varken brevbäraren eller sophämtaren eller elgubben som går över ens gräsmatta där den följer kablar eller jobbar med dessa fällda för hemfridsbrott då dom har där att göra.. vid ett ev åtal så kommer dom ju förklara varför dom var där och en godtagbar anledning som att lämna ett paket eller läsa av elmätaren är ett legitimt ärende..

Sen är det såklart olämpligt att orsaka skador på gräsmatta eller nåt annat, så länge det inte är nåt olovligt anlagt på kablarna som är ivägen och då ofta bryter mot servitutet

du äger marken som omfattas av servitut men kan inte göra vad du vill på den och får inte hindra servitutsägaren från att göra sitt där
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
dem har parkerat en tung skåpbil på min nyanlagda gräsmatta som är genomsur av regnet
samt kört traktorspår på kanten av min gräsmatta då de gjort en ny väg genom skogen.
 
P
har du nå servitut på din fastighet?

låter inte bra att det blivit skador , bästa är väl att kontakta dom och fråga hur dom tänkt lösa det och se hur man blir bemött. kanske har dom redan planerat återställning
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du inte vet huruvida det finns ett servitut för ledningarna på din fastighet kan du logga in på lantmäteriets hemsida och kolla där. Där bör du också kunna se hur stor detta område är och där efter se om de faktiskt håller sig inom detta område. De får alltså inte utan ditt tillstånd köra/parkera utanför det område som de har servitut på. De ska återställa marken efter utfört arbete men du kan nog inte räkna med att de kommer och återfyller efter att marken satt sig eller liknande. Det är lite upp till dig att helt enkelt inte lägga mer energi på servitutsområdet än du är villig att själv återställa.

Visar det sig att det inte finns något servitut alls där de varit så kan du kräva att de återställer till samma nivå som var innan eller om de inte går med på det, kräva skadestånd på den faktiska kostnaden att återställa till så som det var innan.
 
  • Gilla
MLH
  • Laddar…
Det vanliga är att man begär Ledningsrätt, men även den hanteras av Lantmäteriet och skrivs in i fastighetsregistret.
Kolla samtidigt din fastighets gränser.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det din skogsmark du ansat och anlagt gräsmatta på?

Edit: och hur stor är nu din "tomt"?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
En karta, bilder etc vore nog bra att få se så att man kan besvara frågan.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
dem har parkerat en tung skåpbil på min nyanlagda gräsmatta som är genomsur av regnet
samt kört traktorspår på kanten av min gräsmatta då de gjort en ny väg genom skogen.
Ring elbolaget och fråga hur de tänkt återställa din gräsmatta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om du inte vet huruvida det finns ett servitut för ledningarna på din fastighet kan du logga in på lantmäteriets hemsida och kolla där.
Eller, enklare, be entreprenören att visa att det finns ett servitut.
 
T Troberg skrev:
Eller, enklare, be entreprenören att visa att det finns ett servitut.
De som kör där ska visserligen veta vart de får vara men kan ju även vara så att de bara fått vaga anvisningar av uppdragsgivaren och därför inte alls vet om det finns servitut, tillåtelse eller vem som äger marken osv. Tror dock faktiskt om jag ska vara petig att det går fortare att logga in på "mina sidor" hos lantmäteriet och kolla där än vad det tar att snöra på sig skorna och gå ut på tomten för att få uppmärksamheten från någon och be dem plocka fram anvisande dokument. Testade själv nu och det tog ca 3minuter från att jag googlade på lantmäteriet att kolla vilka servitut som lastar min fastighet. (då satt jag visserligen redan vid datorn). 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spelar ingen roll om de får åka där eller inte, det ska återställas av dem i vilket fall som helst.
 
Det beror ju lite på vilken rätt de har och vad man definierar som återställning. Finns det ett servitut kan man inte ställa så höga krav på återställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.