Hej,

Har en Dovre 350 Cb dvs en kamin gjord i stål. Den ingick i husköpet.

Det fattas bruk eller om det kan vara något annat material i botten.

Kan jag köpa eldfastbruk och fylla på eller måste man tänkte på något?

Kan det vara lera? Sätt det nämnas ibland.

Det är plåt i botten på gropen.
 
  • Spisverktyg i aska vid öppen spis, visar sot och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan nog använda vilket bruk som helst, jag får oftast underhålla någon av mina eldstäder med reparation eller byte av vermeculiten nästan varje år.

Jag tycker också att du kan lämna lite aska i förbränningsutrymmet, det skyddar botten.
 
F fribygg skrev:
Du kan nog använda vilket bruk som helst, jag får oftast underhålla någon av mina eldstäder med reparation eller byte av vermeculiten nästan varje år.

Jag tycker också att du kan lämna lite aska i förbränningsutrymmet, det skyddar botten.
Okej, tack för svar. Då lagar jag med eldfast bruk för att vara på den säkra sidan.
 
namnbyte
Sådär ser vår också ut, exakt samma modell, inget i botten. Enligt bruksanvisningen rekommenderas att ha några cm aska i botten alltid, som isolering/skydd för värmen
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Hej,

Har en Dovre 350 Cb dvs en kamin gjord i stål.
Om din Dovre350 är en kamin i stål sviker mig mitt minne om kaminen totalt, jag hävdar att 350cb är en typisk gjutjärnskamin, i bland med täljstenssidor.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om din Dovre350 är en kamin i stål sviker mig mitt minne om kaminen totalt, jag hävdar att 350cb är en typisk gjutjärnskamin, i bland med täljstenssidor.
Det stämmer nog. Slarvigt uttryckt av mig kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.