Tack för alla roliga/kluriga förslag och inlägg så här långt! 😃 En del av er har precis snappat upp min tanke och det var precis så här jag hoppades tråden skulle utveckla sig.

Jag kommer fortsätta fnula på det här och hoppas det kommer fler inspel från forumet. Hur crazy och onödig kan den här hypotetiska konstruktionen bli? 😆
 
useless useless skrev:
En roterande skiva kommer väl förr eller senare att hamna i skugga från huset? Det borde väl vara en roterande ring runt huset så man alltid ligger på solsidan? Sen får man ha en "hemknapp" så stolarna förflyttas till altandörren när det är dags att gå in eller ut.
Alltså när man är den typen av soldyrkare som min fru är så är det inte solens strålar per se som är det viktigaste. Det är värmen från solen och förändringen av hudfärg som är fokus. Därför pratar vi om ett tidsspann mellan kanske kl 11 till kl 1830. Och som jag skrev tidigare, i Stockholm finns ingen midnattssol, så att solsängarna skulle hamna på husets norrsida på nätterna skulle bara vara suspekt. 😄

Varför just 18:30 undrar kanske någon? Då går solen in bakom grannens j*vla björkar som de vägrar ta ned, trots att de inte har någon som helst glädje av dem själva. 😈
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur jobbigt är det inte att vrida till stolarna på morgonen när ni ska ut och steka då?!
Självklart ska det väl finnas en knapp i nära anslutning till makapären (inom synhåll) så att ni kan trycka på den och den då roterar till aktuellt läge.
Aktiverar man den efter solnedgång ställer den in sig på vinkeln för nästa dags soluppgång och aktiveras den dagtid så vrider den in stolarna efter solens nuvarande läge.
Sedan kanske någon sorts trycksensor för att bara aktivera det långsamma vridandet runt när någon faktiskt ligger i en (eller båda) solstolarna.
Frågan alla ställer sig är givetvis... Hur gör man det med PLEJD? @Nissens, några förslag?
 
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Frågan alla ställer sig är givetvis... Hur gör man det med PLEJD? @Nissens, några förslag?
Nej, nej, nej...det får någon starta en ny tråd om! 😆
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ser inte riktigt syftet med en sådan plattform. 🤔 Kanske långt norrut, med midnattssol...men att ligga i solsäng i norrläge mitt i natten i Stockholm är inget som lockar mig i alla fall. 😅

Nja, för oss är Cocoa beach-modellen mer lockande då vi som sagt gärna ligger bredvid varandra och umgås. Så en skiva stor nog för att ge våra solsängar permanenta platser är optimalt.
Beror förstås på huset. Vi har en sommarstuga med uteplatser på tre olika sidor som har sol olika delar av dagen.
P Paxman skrev:
Alltså när man är den typen av soldyrkare som min fru är så är det inte solens strålar per se som är det viktigaste. Det är värmen från solen och förändringen av hudfärg som är fokus. Därför pratar vi om ett tidsspann mellan kanske kl 11 till kl 1830. Och som jag skrev tidigare, i Stockholm finns ingen midnattssol, så att solsängarna skulle hamna på husets norrsida på nätterna skulle bara vara suspekt. 😄

Varför just 18:30 undrar kanske någon? Då går solen in bakom grannens j*vla björkar som de vägrar ta ned, trots att de inte har någon som helst glädje av dem själva. 😈
så runt 18:15 börjar stolarna långsamt klättra upp på taket?
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Beror förstås på huset. Vi har en sommarstuga med uteplatser på tre olika sidor som har sol olika delar av dagen.

så runt 18:15 börjar stolarna långsamt klättra upp på taket?
Vi har ett ganska litet hus på en liten tomt med grannar tätt inpå, så det är bara syd- till sydostdelen som vi hänger på när vi är ute. Det är också där altanen är, naturligtvis. Åt nord-nordost har vi runt tre meter från fasad till tomtgräns.
 
Varför ska den gå tillbaka? Det är ju ett solur, räcker med att den gör 360 grader/24h. Bygg om och lägg trall på en sån här. Röd karusell på lekplats, utomhus, fysisk aktivitet, för barn, dagtid, sola, gräs i bakgrunden.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Varför ska den gå tillbaka? Det är ju ett solur, räcker med att den gör 360 grader/24h. Bygg om och lägg trall på en sån här.[bild]
Måste hitta åtta barn som kan trampa runt den bara. 😂

Jag vill inte att den ska snurra konstant utan bara när den används. Och jag vill hitta lösningar på att den följer solen när solen är uppe.

De flesta "problem" har enkla lösningar, men det är jag inte ute efter här. Jag vill hitta onödigt utstuderade lösningar på onödiga problem. 😃 Om jag ville ha enkla lösningar för att det här var ett verkligt projekt så hade jag inte startat tråden i "Off topic"-kategorin. 😉
 
Gud vilket kul projekt. Synd att jag inte har någon solatan, annars hade jag hakat på.
1) Skruva ihop de båda solstolarna på något sätt. Eventuellt med lagom distans emellan. Kanske drinkbordet eller något annat.
2) Utse en central punkt som allt skall snurra runt. Eventuellt mitt under drinkbordet.
3) Angör där ett vertikalt kraftigt rör som går det i för ändamålet uppborrade hålet i golvet i altanen och sticker ner någon meter eller så.
4) I vardera hörnet av ekipaget (de två hopskruvade solstolarna) anbringas motorenhet. Så orienterad att den driver i cirkelns periferi.
Eventuellt en sådan här. Motoriserat banddrivet hjälpmedel för att manövrera släpvagn, märkt "TRAILER VALET".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(https://www.husbilhusvagn.se/reportage/prylar/trailer-valet-rvr-flyttar-din-husvagn-pa-nytt-satt)
Och får du till en riktigt bra styrning behöver du inte röret i mitten.
5) Bygg en bra styrning av det hela. Så att anläggningen går bra och mjukt. Samt inte klämmer sönder varken barn, hundar, fötter eller fingrar.
6) Innan du bjuder hem vänner, se till att anläggningen är CE-märkt alternativt bortkopplad.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Köp en begagnad sån här och sänk ner i altanen. De är inte lagliga, så de slängs som skrot. Kapa bort bänkarna och lägg nya trallbrädor. Den borde kunna drivas av en ganska liten elmotor med mycket utväxling och ett gummihjul som ligger mot karusellens yttre kant.

Gammal karusell på en övergiven lekplats, sliten träyta, rostig metall, i naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Massa bra tips kring hur du bygger plattformen.

Vad gäller hur du hanterar riktning mot solen har du två alternativ. Antingen att mäta mot solen och rikta in dig, eller programmera in solens riktning beroende på tid på året. Det tycker jag är lämpligast eftersom du då också hanterar tillfällig skugga. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...och-nedgang/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981

I din plattform får du sedan ha någon form av sensor som kan ge information om plattformens position.
 
Ljudet av en motor kan nog vara störande, men ljudet av porlande vatten brukar upplevas positivt. Jag föreslår att du utökar projektet till att inkorporera en damm och en liten bäck intill altanen, med ett vattenhjul och utväxling till din skiva - ungefär som en gammal vattenkvarn men betydligt långsammare.

Lagom galet? 😉
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ljudet av en motor kan nog vara störande, men ljudet av porlande vatten brukar upplevas positivt. Jag föreslår att du utökar projektet till att inkorporera en damm och en liten bäck intill altanen, med ett vattenhjul och utväxling till din skiva - ungefär som en gammal vattenkvarn men betydligt långsammare.

Lagom galet? 😉
Soldrivet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.