Hej!

Jag har låtit en murare putsa en vägg som tidigare varit putsad och troligtvis spacklad och målad med någon blank färg. Men färgen har flagnat under åren, mest på vänstra sidan. Det är en delvis uppmurad innervägg där andra sidan vätter mot en hall där det ofta är kallare än i köket.
Jag har slipat bort färg och all puts. Jag bad honom putsa den så fint det gick men det blev vanligt C-bruk 0-3 mm. Det innebär att jag måste spackla den för att få den riktigt slät. Jag vill ha den så slät som möjligt för att man ska kunna torka av det fett som samlas under den plåtkåpa med utsug, som nu är borttagen.
Eftersom väggen blir något varm ibland av vedspis och kall på andra sidan kan man ju tänka sig att flagningen berodde på fuktvandringar eller temperaturskillnader men jag är inte helt säker. Väggen rakt fram var inte lika flagnad. Den är mot själva murstocken och det finns en bakugn bakom. Jag har köpt en silikatfärg men vilket fint spackel ska jag använda? Så fint det går! Eller finns det någon annan färg ni skulle rekommendera? Blanka färger, som ju är lättare att torka av är ju ofta stängda och risken för flagning kan ju återkomma. Där av valet silikatfärg.
Hur går jag till väga? Slipa putsen innan spackling? Med vad?
Måste jag fukta väggen innan. Hur länge måste den torka innan jag spacklar och efter?
Hur länge efter putsningen med c-bruket ska den torka?

Tack för svar!
 
  • Renovering pågår, murad vägg delvis putsad, skyddsplast, arbetsverktyg, hink, inomhusmiljö, blå tejpmarkerade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Slipa putsen hjälper nog inte, filtade han den? Typ lite sandig yta? Om du har lite tålamod för det kan man ståla gipsbruk slätt.
 
Några fler tips på fint spackel och hur man går till väga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.