Rickard.
En stark motivation för att INTE ha sarg runt om hela är att det inte finns något bra fackmässigt sätt att lösa detta utan att använda takbrunnar och avloppsrör inomhus, och det vill dom flesta inte ha. Det byggs och har byggts ändå men varma tak ska ha varm takavvattning helt enkelt.

Edit. Jag hade visst redan gått igenom detta i inlägg nr 3 😁
 
  • Gilla
andrejen
  • Laddar…
Japp. Så jag var aldrig riktigt intresserad av det...
 
P patst577 skrev:
Nej, jag valde tillslut det säkra valet utan säg och med yttre hängrännor. I efterhand tycker jag det fungerar bra och det var värt det för att bygga lite säkrare. Hittade en bild, men hängrännan syns inte så den är på andra sidan.

Nu i sommar har det blivit en altan på hitsidan med.
Blev ju sjukt snyggt👍😊 grattis till en läcker tillbyggnad. Blev de var plåttak direkt på råspont eller vad slutade det med?

I mitt fall om jag skulle dölja hängrännan maximalt skulle den hänga på vänstersidan sett från bilderna jag delade men då ska fallet vara över ”långsidan” o då skulle de va va 7m spännvidd på takreglarna o de blir ju brutalt. För att göra de hanterbart blir fallet isf ut från fasaden ca 4m o hängränna på långsidan. Men ja är inne på o göra allt i svart och då kanske hängränna smälter in?

detta har gett mig ett nytt uppslag, riktigt bra, tsck för det👍.

Mvh
 
A andrejen skrev:
Blev ju sjukt snyggt👍😊 grattis till en läcker tillbyggnad. Blev de var plåttak direkt på råspont eller vad slutade det med?

I mitt fall om jag skulle dölja hängrännan maximalt skulle den hänga på vänstersidan sett från bilderna jag delade men då ska fallet vara över ”långsidan” o då skulle de va va 7m spännvidd på takreglarna o de blir ju brutalt. För att göra de hanterbart blir fallet isf ut från fasaden ca 4m o hängränna på långsidan. Men ja är inne på o göra allt i svart och då kanske hängränna smälter in?

detta har gett mig ett nytt uppslag, riktigt bra, tsck för det👍.

Mvh
Tack! Vi är riktigt nöjda.

Det blev papptak på råspont tillslut. Sedan ventilationsspalt under. Plåt är tydligen svårt vid så låg lutning. Vi får se hur länge det är tätt, men det är inga genomföringar så jag hoppas det ska hålla de 30 år papp-leverantören säger.

Jag störde mig på hängrännan från början, men nu tänker jag inte på det längre. Dessutom har ju mitt gamla hus också hängrännor, så det möter ju upp lite också. Vi har ju till exempel röda dörrar och fönster överallt för att binda ihop huset mellan stilarna.
 
P patst577 skrev:
Tack! Vi är riktigt nöjda.

Det blev papptak på råspont tillslut. Sedan ventilationsspalt under. Plåt är tydligen svårt vid så låg lutning. Vi får se hur länge det är tätt, men det är inga genomföringar så jag hoppas det ska hålla de 30 år papp-leverantören säger.

Jag störde mig på hängrännan från början, men nu tänker jag inte på det längre. Dessutom har ju mitt gamla hus också hängrännor, så det möter ju upp lite också. Vi har ju till exempel röda dörrar och fönster överallt för att binda ihop huset mellan stilarna.
Läste nått om 5° minst i lutning med plåt, kan säkert behövas mer beroende på vilken plåtslagare du pratar med.
Får se vart de slutar för min del men återigen, Tack för ny inspiration och mycket bra info i denna tråd.

Allt gott!

Mvh André
 
Rickard.
A andrejen skrev:
Läste nått om 5° minst i lutning med plåt, kan säkert behövas mer beroende på vilken plåtslagare du pratar med.
Får se vart de slutar för min del men återigen, Tack för ny inspiration och mycket bra info i denna tråd.

Allt gott!

Mvh André
AMA hus rekomenderar minst 1:10 lutning vilket landar strax under 6⁰ för dubbelfalsad plåt. Det finns en ytterligare rekomendation för tak helt utan hinder (vinklar, skorstenar, vägganslutningar osv) på knappt 4⁰ men jag vet inte vars den kommer ifrån.

Man brukar säga att säkerhetsregler alltid är skrivna i blod och man kan nog översätta det på något sätt i hur AMA:s rekommendationer är skrivna, ersätt blod med vattenskador kanske ;)
 
  • Gilla
andrejen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.