Nån som hört eller har erfarenheter av rökgasfläkten Draftbooster? Kostar inte mer än 5500 och verkar vara enkel att installera själv. Vi funderar på att köpa en Contura i51 men har mekanisk frånluft i huset vilket jag tror kräver en rökgasfläkt för att få tillräckligt drag. Tyckte denna var prisvärd. Dock går den inte varvtalsreglera verkar det som. Står att den ska palla 8kW effekt av eldstaden. Conturan har 8 som nominell effekt. Borde funka.

www.draftbooster.se

Vad tror ni? De verkar relativt nya på marknaden
 
A andsod skrev:
Nån som hört eller har erfarenheter av rökgasfläkten Draftbooster? Kostar inte mer än 5500 och verkar vara enkel att installera själv. Vi funderar på att köpa en Contura i51 men har mekanisk frånluft i huset vilket jag tror kräver en rökgasfläkt för att få tillräckligt drag. Tyckte denna var prisvärd. Dock går den inte varvtalsreglera verkar det som. Står att den ska palla 8kW effekt av eldstaden. Conturan har 8 som nominell effekt. Borde funka.

www.draftbooster.se

Vad tror ni? De verkar relativt nya på marknaden
Undrar samma sak om det finns någon här som har erfarenhet av den och kan lämna ett omdöme.
 
Min skorstenshuv har ett regnskydd. Hur fungerar det då när man installerar rökgasfläkten Draftbooster?
Regnskyddet på skorstenshuven måste ju då tas bort. Finns det risk att det då kommer att regna in när man installerar Draftboostern?
Någon med erfarenhet?

Så här ser min huv ut:
 
  • Illustration av en skorstenshuv med regnskydd på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
K Kaboj skrev:
Min skorstenshuv har ett regnskydd. Hur fungerar det då när man installerar rökgasfläkten Draftbooster?
Regnskyddet på skorstenshuven måste ju då tas bort. Finns det risk att det då kommer att regna in när man installerar Draftboostern?
Någon med erfarenhet?

Så här ser min huv ut:
Jag har samma behov och utgångsläge. Blev det någon Draftbooster? Hur löste det sig med regnhuven?
 
K Kaboj skrev:
Undrar samma sak om det finns någon här som har erfarenhet av den och kan lämna ett omdöme.
Nix!

Skaffade aldrig någon men funderar många gånger på att göra det
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
K Kaboj skrev:
Nix!

Skaffade aldrig någon men funderar många gånger på att göra det
Nu så har jag monterat upp en Draftbooster. Inte svårare än att skruva ihop en Ikea-möbel 🙄
Fegade lite och lämnade kvar regnhuven tillsvidare. Visste ju inte hur det skulle funka. Preliminärt funkar det i alla fall bra. Så snart åker regnhuven bort. Svart skorsten på tak med utsikt över sjö och gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skorstenshuva på ett metalltak med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Frågan skrev:
Nu så har jag monterat upp en Draftbooster. Inte svårare än att skruva ihop en Ikea-möbel 🙄
Fegade lite och lämnade kvar regnhuven tillsvidare. Visste ju inte hur det skulle funka. Preliminärt funkar det i alla fall bra. Så snart åker regnhuven bort. [bild][bild]
Ser bra ut.
Jag skall göra exakt samma installation ser det ut som.
Kan det inte regna in i den delen på toppen som röken kommer ur ?
Var drog ni elkabeln för att få ner den ?
 
F
Draftboostern är ju tänkt att monteras utan skydd uppåt så jag antar att den interna konstruktionen hanterar regn. Vi har inte noterat några problem med att det läckt in regnvatten.

Taket på huven,den där platta plåten med "valmat tak nedhäng", är skruvad med plåtskruv. Jag lossade en skruv och lyfte upp taket och borrade ett hål i huv-väggen. Nära ett hörn så man kommer så långt från rökröret som möjligt. Hålet ligger alltså skyddat upp under huvtakets nedhäng. Sladden går aningen uppåt innan den går igenom hålet så att inte vatten följer sladden in i onödan. En bra bussning ska jag fixa. Kvar på att göra listan. Tillsvidare en sämre gummibussning och tejp...
Väl inne i huven går sladden sen ner till ett uttag på krypvinden där fjärrstyrningskontakten sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.