Hej! Jag gör om två fåtöljer som ursprungligen hade armstöd som var fult gul-oranga. Jag började med att med sandpapper ta bort den från början lackade (antar jag) ytan tills den blev helt slät. Jag har sedan i två omgångar använt mig av woods grå olja. För jag ville matta bort de varma tonerna.
Problemet är nu att armstöden ser smutsiga ur, framhäver ådringarna fult. Jag skulle vilja få armstöden mörkare men fortsatt se det naturliga i träet.
Kan man använda lackbets på yta jag redan oljat? Bör jag börja om från ruta ett och slipa ner?
Träbehandling, olja och lack, möbelvård, fläckar på yta, träytor, underhåll av träprodukter, detaljbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eeerikaaa Eeerikaaa skrev:
Hej! Jag gör om två fåtöljer som ursprungligen hade armstöd som var fult gul-oranga. Jag började med att med sandpapper ta bort den från början lackade (antar jag) ytan tills den blev helt slät. Jag har sedan i två omgångar använt mig av woods grå olja. För jag ville matta bort de varma tonerna.
Problemet är nu att armstöden ser smutsiga ur, framhäver ådringarna fult. Jag skulle vilja få armstöden mörkare men fortsatt se det naturliga i träet.
Kan man använda lackbets på yta jag redan oljat? Bör jag börja om från ruta ett och slipa ner?
[bild]
Eeerikaaa Eeerikaaa skrev:
Hej! Jag gör om två fåtöljer som ursprungligen hade armstöd som var fult gul-oranga. Jag började med att med sandpapper ta bort den från början lackade (antar jag) ytan tills den blev helt slät. Jag har sedan i två omgångar använt mig av woods grå olja. För jag ville matta bort de varma tonerna.
Problemet är nu att armstöden ser smutsiga ur, framhäver ådringarna fult. Jag skulle vilja få armstöden mörkare men fortsatt se det naturliga i träet.
Kan man använda lackbets på yta jag redan oljat? Bör jag börja om från ruta ett och slipa ner?
[bild]
 
  • Split-diptyk av stolsrygg, vänster slitna trädetaljer, höger fokus på träyta, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Bets skulle jag undvika i det längsta, det är ju gjort för att tränga in i träfibrerna och blir det fel så är det nog ganska kört sen.

Jag hade börjat med att tvätta möblen med en såplösning för att få bort en del av det gråa och sedan använt en annan olja,
Det kan vara värt att prova på ett ställe där det inte syns om det finns något lämpligt ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.