Hej,

Har flyttat in i ett hus med gammal oljepanna som konverterats till pelletspanna med en Ariterm PX21. Vi ska byta till bergvärme men behöver tills dess ha varmvatten :)
Sedan i somras när vi flyttade in så har pannan tuffat på helt ok stabilt, men sen ett par dygn tillbaka så har den börjat stanna. Mataren drar upp pellets från förrådet som trillar ned i brännaren, men sen är det ungefär 50/50 om den går igång för att sedan stanna med felmeddelandet "high heat, no flame" eller så får man felet direkt. Vi har fått upp temperaturen i ackumulatortanken helt ok när den har gått en stund, men sen stannar den igen.

Pellets kommer ned, så matningen är uppenbarligen ok.
Den bränner ju ibland, så själva tändelementet verkar tända. "High heat" bekräftar väl också det antar jag.
Pannan är tömt på aska så det borde inte vara problemet.
Det ska finnas ett överhettningsskydd på fallröret, men om det slår till så går inte brännaren igång utan att man manuellt återställer den om jag har förstått allt rätt.

Någon veteran som har tips på vad man kan felsöka?
 
Redigerat:
Om du bor i Dalarna kan jag rekommendera en gubbe som är duktig på Ariterm
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Om du bor i Dalarna kan jag rekommendera en gubbe som är duktig på Ariterm
Tack, men tyvärr i huvudstaden..
 
Min px21 lite äldre förstås utan display så är det viktigt att rengöra fotocellen som kikar på om låga finns. Tar man bort kåpan så sitter den på höger sida, en liten glaskropp som man drar ur o rengör, helst med MR mucle
 
H håbbe1961 skrev:
Min px21 lite äldre förstås utan display så är det viktigt att rengöra fotocellen som kikar på om låga finns. Tar man bort kåpan så sitter den på höger sida, en liten glaskropp som man drar ur o rengör, helst med MR mucle
Jag har en modell med display, men den säger mig inte så mycket mer än status på bränningen.

Jag felsökte nu och kollade att det matas ok, och att flamsensorn såg ok ut. Funderar på om någon av ungarna kan ha vridit på något vred på pannan? Kan man sabba bränningen genom att vrida på dragregulatorn?
 
Tror ej det, har du skrapat ur slaggen i brännarröret så luften ej hindras
 
H håbbe1961 skrev:
Tror ej det, har du skrapat ur slaggen i brännarröret så luften ej hindras
Ja, både pannan och brännaren är tömd på aska :(
 
Hur är skicket på fläkten?
Börjar lagren kärva så sjunker varvtalet och det påverkar framförallt vid uppstart.
Annars är ju trasigt tändelement ett vanligt fel, det räknas nästan som förbrukningsvara (om det inte är ett keramiskt, för de håller mycket bättre)
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Hur är skicket på fläkten?
Börjar lagren kärva så sjunker varvtalet och det påverkar framförallt vid uppstart.
Annars är ju trasigt tändelement ett vanligt fel, det räknas nästan som förbrukningsvara (om det inte är ett keramiskt, för de håller mycket bättre)
Jag har dragit ut brännaren och startat för att se om den glöder vilket den gör, men kan den glöda för lite pga ålder och därför inte tända eller är det binärt - dvs den tänder inte alls när den är slut?
 
Har aldrig haft detta fel på tändarelement utan den är helt död eller så funkar den. Oregelbunden pelletstillförsel, skitigt fotocell, igensatta lufthål i brännarröret är vanligast. Har bytt fläkt efter 10 år då lager var för dåliga så uppstarten då den går långsamt stod still.
 
Standard tändelement är typ binärt, medans det keramiska kan vara lite analogt på slutet enligt mina egna erfarenheter.
Det ska dra ca 400W för att vara ok.
 
Nu brinner det, men kan inte själv förklara vad som gör att det funkar. Så då är det varken matning, tändelement, fläkt eller flamvakten antar jag. Kanske är den bara extremt divig när den har gått tomt och behöver en extra dos pellets vid första starten efter avbrott. Men å andra sidan borde väl det vara samma förutsättningar som vanlig start så länge mataren är fylld.

Första bästa chans jag får så ryker det här systemet till förmån för bergvärme, den saken är klar. Funkar inte att ha sånt här strul om man är bortrest två veckor och det är -15 ute.

Tack för all hjälp, har åtminstone lärt mig en massa nya saker!
 
Jo undvik tomkörning
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.