Hej!

Har flyttat in i en gammal lägenhet, med kakel i badrummet där fogarna inte är så fina (se bilder). Finns det något enkelt sätt att bättra på, utan att behöva ta loss kaklet? För att förhindra mögel etc.

Tack på förhand!
 
  • Gröna kakel med smutsiga fogar och en del av ett metallföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna kakelväggar med fogar. Nederkant av metallföremål synlig. Slitage och smuts finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med gröna väggar och en vit golv, synliga smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna kakelplattor, vita fogar, smutsiga vita kakelplattor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spindel på väggen ovanför en grön list; sliten, vag färg, enkel struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmöte, gröna kakel, fog, slitage, ljus övre del, mörka nedre delar, vertikalt foto, interiördetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tvätta bort mögel och bleka det som har färgats av mögel kan du göra med klorin. Ser ut som det längs badkaret (gissar att det stora vita är det).

Man kan lägga på ny kakelfog men det är svårt att få tunna och smala fogar att hålla i längden. Det går att använda en fogkrats för att ta bort gammal fog men det är inte enkelt och det är lätt att man skadar kaklet.

Mot badkarskanten kan man ha silikon.

Men är det verkligen värt tid och pengar för att fixa sånt i ett badrum som behöver renoveras?
 
  • Gilla
callutwice
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tvätta bort mögel och bleka det som har färgats av mögel kan du göra med klorin. Ser ut som det längs badkaret (gissar att det stora vita är det).

Man kan lägga på ny kakelfog men det är svårt att få tunna och smala fogar att hålla i längden. Det går att använda en fogkrats för att ta bort gammal fog men det är inte enkelt och det är lätt att man skadar kaklet.

Mot badkarskanten kan man ha silikon.

Men är det verkligen värt tid och pengar för att fixa sånt i ett badrum som behöver renoveras?
Det låter vettigt. Jag rengör och lägger silikon längs med kanten mot badkaret. Resten låter jag vara. Det behöver renoveras, men inget jag tänker göra nu då jag bara är hyresgäst och heller inte har tid inom det närmsta.
 
BirgitS
Som hyresgäst ska du nog inte ge dig på att bättra på fogarna för det kan göra att det ser ändå värre ut, dvs. du blir ersättningsskyldig när du flyttar ut.
 
  • Gilla
callutwice
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som hyresgäst ska du nog inte ge dig på att bättra på fogarna för det kan göra att det ser ändå värre ut, dvs. du blir ersättningsskyldig när du flyttar ut.
Låter bra. Hade i sådana fall gjort det i samråd med fastighetsägaren. Men en fin silikonkant borde inte va så svårt att få till
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Det finns en särskild tråd om hur man gör för att få en bra silikonfog och jag har för mig att den ligger i underforumet Kök.
 
  • Gilla
callutwice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.