Nu kanske jag är i fel forum, men jag testar:

Vi har fiberingång på bottenplan i huset, som de flesta. Nere i källaren finns ett rum som jag vill ha som hobbyrum, men 3-4 speldatorer till fru och barnen. Även ett PS5 osv, så jag behöver dra ner TP-kabel dit. Hur fasen gör jag detta? Går jag i befintligt VP-rör, eller ska jag på annat sätt försöka lirka ner det genom golvet? Samma med upp till övervåningen sen, hade jag GÄRNA dragit i väggen och inte genom taklist/smyg eller liknande utan dolt.
 
Använd befintliga VP-rör om det finns. Kanske några gamla telefonuttag du inte längre använder?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Använd befintliga VP-rör om det finns. Kanske några gamla telefonuttag du inte längre använder?
Hur gör jag rent praktiskt? Peta ner kabeln och hoppas att den matar rätt, eller finns det verktyg/tillbehör?
 
J JonazThern skrev:
Hur gör jag rent praktiskt? Peta ner kabeln och hoppas att den matar rätt, eller finns det verktyg/tillbehör?
använd dragtråd.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
W whak skrev:
använd dragtråd.
Googlade lite. Så, jag matar upp den FRÅN det rummet jag vill ha kabel till. Kopplar på TP, och sedan drar ner?
 
Har du ett färdigt rör som passar som inte används idag så ligger det med stor sanolikhet kvar kabel som går att använda som dragtråd och få i den nya kabeln.
OBS du får inte peta i denna kabeln i ett rör du har EL kablar i då dessa troligen är av typen FK som inte har rätt isolering.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.