P patst577 skrev:
Jag blir inte riktigt klok på det där med oventilerat vs ventilerat tak. Jag har sett att isolertillverkarna verkar förorda oventilerade tak, speciellt vid låga taklutningar. Är det bara mode? Eller är det vettigast?
Bra fråga. Mycket bra fråga. Jag antar att man inte vill ventilera då eventuell kondens måste ha någonstans att ta vägen. Lutar inte taket så rinner ju inte fukten undan på masonitskivorna ovanpå isoleringen. Men om man ventilerar rakt igenom som jag har i mitt garage så borde ventilerat vara bättre, eller inte...
...jag väljer att tro på mina snickare som verkade extremt kompetenta. Jag har haft andra firmor tidigare och där har jag kunnat mer än vad de kan, men inte denna gången. Första gången jag blivit imponerad av kompetensen på de inhyrda hantverkarna. Annars vill man ju gärna göra det själv så att det blir bra... :thinking:
 
Ventilerade/oventilerade tak är ett klurigt område eftersom det finns så många olika parametrar. Diffusionstäthet, isoleringsmaterialets hygroskopiska förmåga och förekomsten av organiska material är exempel på saker som man måste ta hänsyn till. Ett yttertak som är byggt som en yttervägg, med diffusionstätning, isolering av vilket slag som helst samt ett diffusionsöppet tätskikt, behöver inte luftas. Ett konventionellt isolerat yttertak, med difftätning, mineralullsisolering, råspont och papp + plåt, skulle jag säga behöver en luftspalt under råsponten. Det kan vara bra att tänka på att bandtäckning med plåt ger ett diffusionstätt skikt. Det är svårt att göra jämförelser med äldre byggnadsteknik eftersom mycket var annorlunda, bl.a. tunnare om något isoleringsskikt, inget energispartänkande etc.

Bara en synpunkt på arkitekters tekniska kunnande. Tveklöst är dagens nyutbildade arkitekter mindre byggtekniskt bevandrade, även om variationen mellan de olika skolorna är rätt stor. För 50 år sedan hade utbildningen generellt ett stort konstruktörsinnehåll. Chalmers har dock sedan några år tillbaka en hybridutbildning som kallas arkitektur och teknik. Eleverna får efter avslutade studier välja om de ska bli arkitekter eller civilingenjörer. Kanske något för @pacman42s dotter?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Chalmers har dock sedan några år tillbaka en hybridutbildning som kallas arkitektur och teknik. Eleverna får efter avslutade studier välja om de ska bli arkitekter eller civilingenjörer. Kanske något för @pacman42s dotter?
Hon (och jag) har tittat på den, hittade en liknande i Linköping och en i Luleå också. Den sistnämnda föll naturligtvis dottern för (ju längre ifrån föräldrarna desto bättre?), men det är ett par år kvar...

Detta är OT i alla fall... :oops:
 
J justusandersson skrev:
Ventilerade/oventilerade tak är ett klurigt område eftersom det finns så många olika parametrar. Diffusionstäthet, isoleringsmaterialets hygroskopiska förmåga och förekomsten av organiska material är exempel på saker som man måste ta hänsyn till. Ett yttertak som är byggt som en yttervägg, med diffusionstätning, isolering av vilket slag som helst samt ett diffusionsöppet tätskikt, behöver inte luftas. Ett konventionellt isolerat yttertak, med difftätning, mineralullsisolering, råspont och papp + plåt, skulle jag säga behöver en luftspalt under råsponten. Det kan vara bra att tänka på att bandtäckning med plåt ger ett diffusionstätt skikt. Det är svårt att göra jämförelser med äldre byggnadsteknik eftersom mycket var annorlunda, bl.a. tunnare om något isoleringsskikt, inget energispartänkande etc.

Bara en synpunkt på arkitekters tekniska kunnande. Tveklöst är dagens nyutbildade arkitekter mindre byggtekniskt bevandrade, även om variationen mellan de olika skolorna är rätt stor. För 50 år sedan hade utbildningen generellt ett stort konstruktörsinnehåll. Chalmers har dock sedan några år tillbaka en hybridutbildning som kallas arkitektur och teknik. Eleverna får efter avslutade studier välja om de ska bli arkitekter eller civilingenjörer. Kanske något för @pacman42s dotter?

Så, jag lutar mer på att gå vidare med ett valmat tak med en lutning på lite drygt 6 grader. Ritade upp det i sketchup:
Sketchup-modell av ett hus med valmat tak och lutning, sett från ett högre perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett hus med valmat tak och plåtfasad ritad i SketchUp, vy från gatuplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena bilder är en "helikoptervy", och andra mer från gatuplan. Jag tror det kan bli bra.

Men hur löser man avluftningen som @justusandersson säger behövs med plåttak utan utstick? öppning under hängrännan?
 
P patst577 skrev:
Så, jag lutar mer på att gå vidare med ett valmat tak med en lutning på lite drygt 6 grader. Ritade upp det i sketchup:
[bild] [bild]

Ena bilder är en "helikoptervy", och andra mer från gatuplan. Jag tror det kan bli bra.

Men hur löser man avluftningen som @justusandersson säger behövs med plåttak utan utstick? öppning under hängrännan?
Du skall väl inte ha hängrännor på det bygget, blir konstigt och förstör intrycket av lådan.
Takfotsrännor, alternativt rektangulär hängrännor och helst rektangulära stuprör. Det kan bli snyggt, du måste ju löpa linan ut med din kub.
 
T
Det fungerar med den konstruktion , bytt till 90/405 på balkar då klarar du cc 1200 mm samt att du får in mer isolering, på balken monterar du en diffusionsøppen duk eller olje board (fungerar som ett extra skydd om taket skulle fela med tiden) , på den skruvar du luftningsreglar, helst 45*70 på høgkant .(70 mm luftning) sedan på med sponten och underlagspapp, sedan det taket du vill ha.
Montera plasten på undersidan med glesreglarna før innertak innan ,så kan du isolera uppifrån medans du bygger igen, går snabbast då.
 
När kuben blir så hög tycker jag den ska ha samma takfotshöjd som det gamla huset.
 
Hemmakatten
P patst577 skrev:
Jag är väldigt tveksam till att mitt hus ska få några "likes" på någon plattform... Du har lite överlägsen och tråkig ton...

men visst, jag ska förklara varför vi hamnade här. Vi har ett gult tegelhus med röda detaljer och tegeltak. Hyggligt ordinärt, men speciellt teglet är lite speciellt. Det är olika färgnyanser och "rillat". Det är omöjligt att få tag på likadant tegel för utbyggnaden. Då är alternativet att antingen göra något åt det befintliga huset för att få det enhetligt, eller bryta av ordentligt. Då valde vi att bryta av mot befintlig stil. Där ingick att ha en annan taklösning. Så, sammanfattat, det är av estetiska skäl, och för all del, att utmana lite. Andra alternativet vore att putsa om hela huset, men det känns onödigt dyrt, och jag gillar mitt tegelhus...
Jag tycker mycket om ditt hus och den valda tillbyggnaden. Passar mycket bra ihop. Är själv mycket intresserad av arkitektur, läser mycket. Varje gång jag är på resa förbereder jag mig och tittar på fina hus som representerar god arkitektur, både nya och äldre hus.

Även om du och din arkitekt inte kom riktigt överens så är det helt rätt tänkt att bryta av med annorlunda stil och karaktär på tillbyggnaden. Proportionerna är också fina, tycker jag är viktigt att följa.

Någon påpekade att takfotshöjden skulle justeras så att den är lika på både hus och tillbyggnad. Det håller jag inte med om. Att det är en liten skillnad gör huset lite mer intressant och bryter av.

Att förstöra huset och tillbyggnaden med sadeltak, valmat tak eller utskjutande takfot är synd. De flesta här på Byggahus har eller köper ett kataloghus eller bygger liknande i lösvirke. Förstår att de tycker om sina hus men särskilt utmanande eller nytänkande är det inte.

Det är flera som fördömer papp på låglutande tak. Fel menar jag. Dagens papptak har en livslängd på uppåt 40 år. Hade själv ett (även det ett arkitektritat) hus med 4 gr lutning. Och inga utskjutande takfötter. Nu 15 år senare är både tak och hus helt utan anmärkningar.

Exakt hur du ska lösa takfrågan har jag inte kunskap om, men snälla inte en valmad lösning till ditt sadeltakshus. Kan du inte öka lutningen, om det nu var den som är problemet, till 3-4 grader. Och ha lutningen på baksidan så att den rena framsidan behålls?

Och självklart blir man glad över alla positiva kommentarer man får för sitt hus. Det kommer du också att få!
 
Redigerat:
Man behöver inte alls ha samma takfotshöjd, men man bör undvika nästan samma takfotshöjd.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tycker mycket om ditt hus och den valda tillbyggnaden. Passar mycket bra ihop. Är själv mycket intresserad av arkitektur, läser mycket. Varje gång jag är på resa förbereder jag mig och tittar på fina hus som representerar god arkitektur, både nya och äldre hus.

Även om du och din arkitekt inte kom riktigt överens så är det helt rätt tänkt att bryta av med annorlunda stil och karaktär på tillbyggnaden. Proportionerna är också fina, tycker jag är viktigt att följa.

Någon påpekade att takfotshöjden skulle justeras så att den är lika på både hus och tillbyggnad. Det håller jag inte med om. Att det är en liten skillnad gör huset lite mer intressant och bryter av.

Att förstöra huset och tillbyggnaden med sadeltak, valmat tak eller utskjutande takfot är synd. De flesta här på Byggahus har eller köper ett kataloghus eller bygger liknande i lösvirke. Förstår att de tycker om sina hus men särskilt utmanande eller nytänkande är det inte.

Det är flera som fördömer papp på låglutande tak. Fel menar jag. Dagens papptak har en livslängd på uppåt 40 år. Hade själv ett (även det ett arkitektritat) hus med 4 gr lutning. Och inga utskjutande tabletter. Nu 15 år senare är både tak och hus helt utan anmärkningar.

Exakt hur du ska lösa takfrågan har jag inte kunskap om, men snälla inte en valmad lösning till ditt sadeltakshus. Kan du inte öka lutningen, om det nu var den som är problemet, till 3-4 grader. Och ha lutningen på baksidan så att den rena framsidan behålls?

Och självklart blir man glad över alla positiva kommentarer man får för sitt hus. Det kommer du också att få!
Tack så mycket!

Jag håller med dig i stort. Det vore synd att förstöra idén vi har med att bryta mot den befintliga arkitekturen. Dock kanske ett valmat 6° tak, speciellt om man följer förslaget om takfotsrännor utan utstick kan få känslan av en kub ändå? Det kanske är en hygglig kompromiss? Från marknivå kommer man inte se skillnad tror jag.

Sen vill jag klargöra att vi är hyggligt nöjda med arkitekt-uppdraget hos arkitektfirman. Det var priset på konstruktonsritningen som gjorde att det skar sig ordentligt till slut. Priset vi fick från början tredubblades och översteg med råge kostnaden för arkitektritningen när det väl blev aktuellt.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Om ett valmat tak inte syns från utsidan så är det ok. Förstår att du vill komma åt en större lutning. Men går det inte att ha ett lutande tak inuti sargen? Det vore enklare och billigare men lutningen kanske inte blir tillräcklig för dig?
 
Hej!

Bra tråd! Återupplivar den såhär knappt fyra år senare:)
Är nyfiken på status på tillbyggnaden, vilken taktyp blev det @patst577 ?

Jag är själv igång o ritar lite på en tillbyggnation om ca30 kvm för matsal/umgänge,
och mycket tankeverksamhet går åt på vilken väg jag ska ta rent estetiskt.
Följa stilen på befintligt hus med valmat klassiskt eller bryta av helt med modern "skolåda".

Huset är 2 plans funkisliknande från 1945 8,5x7,7m med Valmat tak.
Fasad+fönster renoverat 2018 med vit puts och svarta alufönster utan stolpar/spröjs.
Skickar med några bilder på "servettskiss" för att visuellt få förståelse.

Mvh André

Datorgenererad bild av ett modernt hus med tillbyggnad på grönt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorgenererad modell av modern husdesign med två våningar och tillbyggnad på grönt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Tillbyggnaden är klar och talet blev tillslut ett enkelt pulpettak med två graders lutning. Jag köpte in konstruktionen och det var ganska enkelt enligt tabell med kertobalk. Den lilla lutningen stör inte mig.

Jag är väldigt nöjd med att stilen bryter mellan 60-tals tegel och modern låda.

Det där kan bli snyggt!
 
P patst577 skrev:
Hej!

Tillbyggnaden är klar och talet blev tillslut ett enkelt pulpettak med två graders lutning. Jag köpte in konstruktionen och det var ganska enkelt enligt tabell med kertobalk. Den lilla lutningen stör inte mig.

Jag är väldigt nöjd med att stilen bryter mellan 60-tals tegel och modern låda.

Det där kan bli snyggt!
Hej!

Kul! Och tack för svar. Är det ” öppet” pulpet med hängrännor eller ”inbyggt” med sarg o dold avrinning som det pratades om i tråden? Har du nån bild mottages de tacksamt som inspiration.

Tack på förhand

Mvh André
 
A andrejen skrev:
Hej!

Kul! Och tack för svar. Är det ” öppet” pulpet med hängrännor eller ”inbyggt” med sarg o dold avrinning som det pratades om i tråden? Har du nån bild mottages de tacksamt som inspiration.

Tack på förhand

Mvh André
Nej, jag valde tillslut det säkra valet utan säg och med yttre hängrännor. I efterhand tycker jag det fungerar bra och det var värt det för att bygga lite säkrare. Hittade en bild, men hängrännan syns inte så den är på andra sidan.

Nu i sommar har det blivit en altan på hitsidan med.
 
  • Modern trähus, trädgårdsland, klart väder, grönskande vegetation, blå himmel, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.