Jag har två balkar som är 8cm tjock & 22cm bred.
Längd 3meter

Jag skulle behöva såga den så den blir 7*17
Vilket verktyg använder jag för att få den 7cm tjock?
Cirkelsågen går inte så djupt även om man vänder på balken. Behöver ngt som går att såga rakt med samt klarar minst hälften av 17cm.

Sticksåg får jag aldrig rakt.
Cirkelsåg klarar inte djupet
Ngt mer har jag inte hemma men vad ska jag leta efter?
 
J jamaica skrev:
Jag har två balkar som är 8cm tjock & 22cm bred.
Längd 3meter

Jag skulle behöva såga den så den blir 7*17
Vilket verktyg använder jag för att få den 7cm tjock?
Cirkelsågen går inte så djupt även om man vänder på balken. Behöver ngt som går att såga rakt med samt klarar minst hälften av 17cm.

Sticksåg får jag aldrig rakt.
Cirkelsåg klarar inte djupet
Ngt mer har jag inte hemma men vad ska jag leta efter
Hyr en bordssåg eller ta med dem till någon snickerifirma.och betala dem att göra det.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
C
Då jag håller på med timmerreparationer på huset klyver jag rätt ofta timmer. Dock kortare bitar än 3 meter.

Om man håller sig till gör-det-själv-metoderna:

Timmermannen som hjälper oss hade använt motorsågen. Det är j-vligt vanskligt att klyva en stock med motorsåg på frihand - i synnerhet om man inte är van. Men det går. Finishen blir typ 1 av 10, men det kan ju vara tillräckligt bra för vissa ändamål.

Nästa steg är väl någon sorts klyvjigg för motorsåg. Finns allt från enkla anhåll till kompletta små sågverk. Hemsnickrat, färdigköpt eller något mellanting. T.ex.:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980

Behöver man bättre finish och råkar ha tillgång till en planhyvel så är det inget dumt sätt alls för att göra grovdimensioneringen.
Man kan ju även planhyvla för hand, men det är en rätt svettig utmaning med de dimensionerna.

Själv är jag lite mer bekväm med cirkelsågen och använder oftast istället bordssågen eller handcirkelsågen och sågar max djup från båda hållen. Sen tar jag mittsträngen som blir kvar med fogsvans eller japansåg med klyvtandning och handhyvlar sedan vid behov. Men då blir det mycket lättare då större delen av ytan redan är plan.

Värt att notera med denna metod är att det är viktigt att se till att virket är hyfsat rakt, plant och vinkelrätt. Som med all klyvning, men ju grövre dimensioner desto mer manifesterar sig ju felen.
 
  • Gilla
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Vilket verktyg använder jag för att få den 7cm tjock?
En bandsåg.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
Tack alla för tips

Motorsåg det ger jag mig inte på :)
Bandsåg eller lämna in eller hyra det går bort nu då en ny balk kostar runt 500kr att köpa så då kan jag lika gärna köpa.
Tänkte se om det finns ett knep som jag inte tänkt på här hemma.

Jag kan köpa en större klinga, & testa att såga som ngn skrev, med cirkelsågen. Problemet är att jag inte har ngt stöd för att få den att gå rakt så är lite osäker, men jag kan känna på det. Vända på den & avsluta med fogsvansen.
Om jag köper en större klinga, hur stor diameter ska den ha? Eller jag menar hur stor del av klingan ungefär går ner i balken?
 
Kan cirkelsågen verkligen ha en större klinga än den som sitter på från början? Det låter märkligt.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Känner du någon som har en planhyvel? Det är ju bara 10mm som ska bort på tjockleken. Det hyvlar man bort på tre passeringar.

Höjden tar du med cirkelsåg från två håll. Passa på att hyvla ytan snygg när du ändå hyvlar andra sidan.
 
Varför är en centimeter så kritiskt? Går det inte att behålla tjockleken, så löser ju sig det andra enkelt?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Du kan också såga ett antal 5 cm, respektive 1 cm djupa snitt med cirkelsågen och sedan använda stämjärn för att ta bort träet mellan sågsnitten, samt hyvel för att snygga till det efteråt. Går ju dessutom att göra i omgångar ifall du inte kan såga 5 cm på en gång med cirkelsågen.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
Litegrann beroende på träslag och annat går det att prova med fogsvans. Lägg balken på sidan och lägg 7cm reglar, eller annat stöd intill. Du kan även ha balken på högkant, men då behövs ofta stöd på båda sidor om sågen.
Prova sedan att såga. Byt vinkel på sågen ganska ofta så går det lättare. Det kommer ta ett par timmar, men sannolikt fortare än cirkelsåg, och stämjärn-metoden.
Det är inte säkert att det fungerar. Det beror som sagt på flera saker. Men du känner fort om du gör några framsteg, eller om det känns lönlöst.
 
C
J jamaica skrev:
Bandsåg eller lämna in eller hyra det går bort nu då en ny balk kostar runt 500kr att köpa så då kan jag lika gärna köpa.
Då så, det är det självklara alternativet om du värderar din tid på något sätt.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Litegrann beroende på träslag och annat går det att prova med fogsvans. Lägg balken på sidan och lägg 7cm reglar, eller annat stöd intill. Du kan även ha balken på högkant, men då behövs ofta stöd på båda sidor om sågen.
Prova sedan att såga. Byt vinkel på sågen ganska ofta så går det lättare. Det kommer ta ett par timmar, men sannolikt fortare än cirkelsåg, och stämjärn-metoden.
Det är inte säkert att det fungerar. Det beror som sagt på flera saker. Men du känner fort om du gör några framsteg, eller om det känns lönlöst.
Jag ska göra ett försök med detta. Tack
I annat fall får jag nog åka & köpa en nya balk. Nu har jag sett över alternativen iaf.

Jag har inte nämnt att det största problemet är att balken är ngt bredaren än väggen den sitter mellan. Jag har breddat än öppning i väggen & ska förstärka med denna balk. Att jag vill smalna av balken är för det estetiska, för visst ser det knasigt ut om balken är lite bredare än väggen? I detta fallet 10mm. Det blir 5mm på vardera sidan. Det kanske inte gör ngt?
 
Tja, man kan ju alltid smacka upp ett lager gips för att täcka skillnaden?
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
J jamaica skrev:
Jag ska göra ett försök med detta. Tack
I annat fall får jag nog åka & köpa en nya balk. Nu har jag sett över alternativen iaf.

Jag har inte nämnt att det största problemet är att balken är ngt bredaren än väggen den sitter mellan. Jag har breddat än öppning i väggen & ska förstärka med denna balk. Att jag vill smalna av balken är för det estetiska, för visst ser det knasigt ut om balken är lite bredare än väggen? I detta fallet 10mm. Det blir 5mm på vardera sidan. Det kanske inte gör ngt?
J jamaica skrev:
Jag ska göra ett försök med detta. Tack
I annat fall får jag nog åka & köpa en nya balk. Nu har jag sett över alternativen iaf.

Jag har inte nämnt att det största problemet är att balken är ngt bredaren än väggen den sitter mellan. Jag har breddat än öppning i väggen & ska förstärka med denna balk. Att jag vill smalna av balken är för det estetiska, för visst ser det knasigt ut om balken är lite bredare än väggen? I detta fallet 10mm. Det blir 5mm på vardera sidan. Det kanske inte gör ngt?
Jag tror att det är bara bra om balken sticker ut 5 mm på varje sida. Alternativet är att balken är jämt med väggen ibland. Du får då 'välja' om den är jämt när balken är som bredast på sommaren eller bär den är som smalast på vintern. Sedan finns det risk att balken vrider sig lite och så blir det ojämnt ändå.
Jag tycker att det är då bättre med 5 mm utstick som du tex kan foga eller tapetsera mot.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag tror att det är bara bra om balken sticker ut 5 mm på varje sida. Alternativet är att balken är jämt med väggen ibland. Du får då 'välja' om den är jämt när balken är som bredast på sommaren eller bär den är som smalast på vintern. Sedan finns det risk att balken vrider sig lite och så blir det ojämnt ändå.
Jag tycker att det är då bättre med 5 mm utstick som du tex kan foga eller tapetsera mot.
vi kör på det då, tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.