Vi skriver troligtvis kontrakt på hus imorgon, inflyttning i Februari. Jag funderar lite på vad som måste göras. Har jag missat nåt?

Måste:
Försäkring, villa
Elavtal
Vatten/Avlopp
Sophämtning
Flyttanmälan

Bör:
Larm
Ved (vedeldat)

Bonus:
Larm
Internet
 
Packa en röd låda med kaffebryggare och lampor.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Packa en röd låda med kaffebryggare och lampor.
Vi kommer ha dubbla boende under februari, för att kunna flytta i lugn och ro samt kunna sova i säng och vakna med kaffe ;)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Walle85
Bonus:
Fräscha upp/fixa saker innan möbler flyttas in
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
JonazThern och 1 till
  • Laddar…
Börja gå igenom era saker redan nu och sälj/skänk/släng allt som ni inte behöver.

Fundera över förvaring så ni inte står där med 20 flyttkartonger som inte kan packas upp pga brist på skåp, garderober, byråer och förråd etc. (Been there done that....)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Börja gå igenom era saker redan nu och sälj/skänk/släng allt som ni inte behöver.

Fundera över förvaring så ni inte står där med 20 flyttkartonger som inte kan packas upp pga brist på skåp, garderober, byråer och förråd etc. (Been there done that....)
Jo, men det gör vi. checklistan handlar väl mer om juridiska saker som måste fixas. Flyttat har vi gjort förut :)
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Vi skriver troligtvis kontrakt på hus imorgon, inflyttning i Februari. Jag funderar lite på vad som måste göras. Har jag missat nåt?

Måste:
Försäkring, villa
Elavtal
Vatten/Avlopp
Sophämtning
Flyttanmälan

Bör:
Larm
Ved (vedeldat)

Bonus:
Larm
Internet
Din lista är ganska bra. Jag hade flyttat Internet längre upp.
Elavtal: kolla om nuvarande säkringsstorlek är rätt för dig. Är en kostnadsfaktor.
Försäkring: Bra att jämföra inte bara pris men även vad som ingår. Kan skilja en del.
Larm: smaksak. Men hindrar inte inbrott.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Din lista är ganska bra. Jag hade flyttat Internet längre upp.
Elavtal: kolla om nuvarande säkringsstorlek är rätt för dig. Är en kostnadsfaktor.
Försäkring: Bra att jämföra inte bara pris men även vad som ingår. Kan skilja en del.
Larm: smaksak. Men hindrar inte inbrott.
Larm ska vi sätta in, men inget vi prioriterar. Att det inte förhindrar in brott vet jag (Fd. väktare samt jobbat med inbrottslarm) men skyddar, då tjuven hellre går in i det olarmade grannhuset än ditt MED larm.

Vad menar du med "säkringsstorlek"? Storleken på säkringarna i centralen?
 
Walle85
J JonazThern skrev:
Vad menar du med "säkringsstorlek"? Storleken på säkringarna i centralen?
Oftast har man en huvudsäkring för hela huset på 16A, 20A eller 25A. Den fasta avgiften blir som regel högre ju högre nivå på huvudsäkring.
Om du inte har behov av tex 25A så kan du spara pengar i längden på att byta ner till tex 20A.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Vi skriver troligtvis kontrakt på hus imorgon, inflyttning i Februari. Jag funderar lite på vad som måste göras. Har jag missat nåt?

Måste:
Försäkring, villa
Elavtal
Vatten/Avlopp
Sophämtning
Flyttanmälan

Bör:
Larm
Ved (vedeldat)

Bonus:
Larm
Internet
Elbil? - beställ laddbox

Fundera ut frågor till säljaren. Kan vara allt möjligt.
Är det på landet, vem sköter samfälligheten? Lång egen uppfart, har de en bonde som plogar mot en flaska whisky?
Några maskiner eller andra bra att ha saker ni kan ta över som paketpris? Skottkärra, redskap, virkeslager, befintligt vedlager då det var vedeldat.
Etc. Etc.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Oftast har man en huvudsäkring för hela huset på 16A, 20A eller 25A. Den fasta avgiften blir som regel högre ju högre nivå på huvudsäkring.
Om du inte har behov av tex 25A så kan du spara pengar i längden på att byta ner till tex 20A.
Det sitter en 16A i huset, så känns bra.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Packa en röd låda med kaffebryggare och lampor.
Glöm inte toapapper och hushållspapper. Det behövs alltid under första dagen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.