Hej!
Vi har en firma som ska isolera om taket (Snedtak och innertak/bjälklag) på övervåningen. Vi har avtalat om att de ska montera luftspalt. De kommer att hänga upp isoleringen utan att lägga något mellan den och råsponten, de menar att det blir en luftspalt då för reglarna är 22 cm breda och isoleringen 19 cm bred. Grannen säger att man ska lägga frigolit för att staga upp luftspalten. Jag kan inte så mycket om sånt här och blir inte klokare när jag försöker googla.

Kan man göra som firman säger eller behövs det något slags stöttning eller mellanskikt till luftspalten? Behöver man ha insektsnät?

Vårt hus är byggt 1969. Taket är betongpannor.
 
  • Renoveringsarbete i vindsrum med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, verktyg och byggmaterial utspridda, oavslutat projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sommarlovet skrev:
Hej!
Vi har en firma som ska isolera om taket (Snedtak och innertak/bjälklag) på övervåningen. Vi har avtalat om att de ska montera luftspalt. De kommer att hänga upp isoleringen utan att lägga något mellan den och råsponten, de menar att det blir en luftspalt då för reglarna är 22 cm breda och isoleringen 19 cm bred. Grannen säger att man ska lägga frigolit för att staga upp luftspalten. Jag kan inte så mycket om sånt här och blir inte klokare när jag försöker googla.

Kan man göra som firman säger eller behövs det något slags stöttning eller mellanskikt till luftspalten? Behöver man ha insektsnät?

Vårt hus är byggt 1969. Taket är betongpannor.
Lite svårt att förstå hur det är tänkt att göras.

Men man brukar utifrån ha: Yttertak, underlagspapp, råspont, luftspalt, masonit/papp/duk,isolering, ångspärr, innertak

Skippar man masoniten/duken mellan luftspalt och isolering så finns risk att ullen reser sig och blockera över tid och man får ju inte ngt vindskydd.
Att använda frigolit där förstår jag dock inte - hur skulle det funka ? Normalt sätter man ju typ 22-25mm reglar och spikar/häftar masonit/duk/papp på skulle jag säga.

Sektion av ett värmeisolerat tak med angivna komponenter och material, CAD-ritning, konstruktionsskikt, teknisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
 
Är det då isolering med vindskydd monterat? Detta bör ju funka , tyngdlagen gör ju så att det blir en luftspalt , med det är inte det vanligaste sättet ,normalt monterarman en masonit med läkt mellan råspont och isolering för att säkerställa luftspalten!
Lösull ville de inte använda då eller av någon anledning?
Grannen skall du inte lyssna så jättemycket på, insektsnät skall du ha naturligtvis
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.