En liten fråga, jag ska nu isolera min acctank med måtten H1750 B2000 D1000 är det ok att lägga ett lager
markisolering på golvet att ställa den på isåfall vilken sort.
Kommer att väga ca 4200 kilo fördelat på 2 kvadrat
MVH Marcus
 
Gör en ram av 45x45 cc 600 som du isolerar i mellanrummen med mineralull, ställ tanken på detta.
 
En isolering som tål 20,6kPa. Dvs cellplast S80 duger även om det är i minsta laget (tål 24kPa). Du slipper då också de extrema köldbryggorna från reglarna :) . Ett problem är att de är specade för max 75 grader vilket kanske kan vara kinkigt i pannrummet om man skall hårddra det.

Är lite nyfiken på hur mycket du ska isolera tankens sidor och topp med?
 
Extuna, som jag köpte min tank av, rekommenderade markisolering med hög hållfasthet (200?), 20 mm. De nämnde även dala-alternativet med 6 hockeypuckar.
 
Klart det är bättre ju högre hållfastheten är. Jag försökte bara visa var gränsen låg..
 
Mitt regelalternativ är oslagbart, markisolering komprimeras över tid och tillverkarna avråder från användning under en acktank.
 
Mitt regelalternativ är oslagbart, markisolering komprimeras över tid och tillverkarna avråder från användning under en acktank.
:) Vi snackar 2% deformation över 50år, då är tanken nog färdig att bytas om man bryr sig om 1mm på en 50mm skiva. Anledningen är väl snarare en viss temperaturkänslighet och eventuella problem med ojämnt golv. Hockeypuckarna tyckte jag lät som ett bra alternativ. Enkelt och snyggt.
 
Hej!
Jag ställde mina tre 750 liters tankar på en sockel av lättklinkerblock för att få någon sort isolering mot betongplattan. Jag räknade med att ett eller annat block skulle spricka när jag fyllde upp tankarna men än så länge så har det inte hänt.

Det jag ser nu när jag använder anläggningen är att botten på tankarna rätt snabb går ned i temp pga effektuttaget till radiatorena.

Dvs jag tror att avsvalningen nedåt är ganska försumbar i sammanhanget, åtminståne under vintern, kanske bättre att lägga sitt krut på att isolera sidor och topp på tanken samt alla rör...

En positiv sak med sockeln var att tankarna kom upp 20cm i höjd så jag fick ett snyggt fall ned mot inloppet på pannan. Bör underlätta självcirkulation om strömmen går.

mvh Ulf
 
Dvs jag tror att avsvalningen nedåt är ganska försumbar i sammanhanget, åtminståne under vintern, kanske bättre att lägga sitt krut på att isolera sidor och topp på tanken samt alla rör...
Givetvis är det så. Har själv planer på att införskaffa en ny lite större tank. Där blir det nog 5cm under, 20cm över och 20cm på sidorna. Egentligen skulle jag vilja isolera ca 50cm ovanpå och 30cm på sidorna men det går inte av utrymmesskäl.
Jämför husisolering där spannet i temperatur är ca 40 grader, och i acktanken kan spannet vara 60grader ibland.
 
Fabian-Bom skrev:
Givetvis är det så. Har själv planer på att införskaffa en ny lite större tank. Där blir det nog 5cm under, 20cm över och 20cm på sidorna. Egentligen skulle jag vilja isolera ca 50cm ovanpå och 30cm på sidorna men det går inte av utrymmesskäl.
Jämför husisolering där spannet i temperatur är ca 40 grader, och i acktanken kan spannet vara 60grader ibland.
Ju mer isolering desto bättre men som sagt det tar utrymme vilket inte alltid finns, Väljer man mellan isolering under/ovan på tanken så lägg mer uppe på tanken för det tar inte lång tid innan bottentempen sjunkit...

Ja tempskillnaden kan va t.o.m va närmare 75-80° mellan pannrum o innehållet...
 
Fabian-Bom skrev:
:) Vi snackar 2% deformation över 50år, då är tanken nog färdig att bytas om man bryr sig om 1mm på en 50mm skiva. Anledningen är väl snarare en viss temperaturkänslighet och eventuella problem med ojämnt golv. Hockeypuckarna tyckte jag lät som ett bra alternativ. Enkelt och snyggt.
Det var just deformation med hög last och förhöjd temperatur som är problemet.
 
2an skrev:
Ju mer isolering desto bättre men som sagt det tar utrymme vilket inte alltid finns, Väljer man mellan isolering under/ovan på tanken så lägg mer uppe på tanken för det tar inte lång tid innan bottentempen sjunkit...

Ja tempskillnaden kan va t.o.m va närmare 75-80° mellan pannrum o innehållet...
Men att ställa tanken direkt på betonggolvet ger stora förluster eftersom det ger så god kontakt att man värmer golvet till i princip samma temp som bottenvattnet.
 
Jag tror det blir 3 I-balkar 200 höga 1m långa 1 på varje sida 1 i mitten längs med tanken
plast från lastbilsskärm mellan balk och golv
Sen vet jag inte vilken isolering det lutar väl mot stenull.
ge gärna motargument.
 
Fabian-Bom skrev:
Givetvis är det så. Har själv planer på att införskaffa en ny lite större tank. Där blir det nog 5cm under, 20cm över och 20cm på sidorna. Egentligen skulle jag vilja isolera ca 50cm ovanpå och 30cm på sidorna men det går inte av utrymmesskäl.
Jämför husisolering där spannet i temperatur är ca 40 grader, och i acktanken kan spannet vara 60grader ibland.
50 cm ?? Det är ju inte ens ekonomiskt försvarsbart.... Däremot håller jag med om att ju tjockare isolering, desto bättre, men det måste finnas lite relevans i det hela - det räcker gudagott med 150 mm nätmatta.
Själv har jag 100 mm på mina tankar / förskjutna skarvar överallt och inte ett värmeläckage....
 
LeffeLufs skrev:
50 cm ?? Det är ju inte ens ekonomiskt försvarsbart.... Däremot håller jag med om att ju tjockare isolering, desto bättre, men det måste finnas lite relevans i det hela - det räcker gudagott med 150 mm nätmatta.
Själv har jag 100 mm på mina tankar / förskjutna skarvar överallt och inte ett värmeläckage....
Nja då har du hittat nån ny isolering om du inte har något värmeläckage, det är enkelt att räkna ut förlusterna för en viss isoleringstyp bara du vet area och tempdifferens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.