Tjena,

Skulle behöva lite vägledning kring hur jag bäst hanterar ett läckande garagetak.

Jag flyttade in i mitt hus maj 2022 med ett garage som är ihopbyggt med huvudbyggnaden, villa 1,5-planshus. Jag upptäckte igår att taket på garaget läcker och det droppade in ganska kraftigt vilket har gett stora fuktfläckar i taket samt längst med spånskivor som sitter på väggen under läckan, se bild.

Garaget är byggt 1995. När jag köpte huset så var det en känd läcka på denna plats som säljaren tog in en firma som åtgärdade (relativt stor firma). Jag har alla fakturor från det jobbet som skedde strax innan mitt tillträde. Det har varit tätt då jag har kollat till det flertal gånger vid regn efter jag flyttat in, men som sagt nu läcker det på igen.

Jag skulle behöva lite tips om vart jag ska vända mig kring detta om jag inte åker på det själv, mina alternativ är:
- Dolda fel via Anticimex som är tecknad av säljare där jag är försäkringstagare?
- Mitt egna försäkringsbolag med hemförsäkring?
- Företaget som gjorde reparationen?
- Bekosta och åtgärda själv

Tack på förhand.
 
  • Mörkt loftutrymme med isolering, träreglar, rör och elektrisk dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Skulle säga att då taket är ca 30 år gammalt och det redan varit läckage, som säljaren åtgärdat och som du blivit meddelad så har du haft fog för att anta att antingen takets livslängd är uppnådd, eller att en fördjupad undersökning behövs. Alltså, inget dolt fel.

Om takets livslängd har uppnåtts och det är inträngande vatten så brukar väl inte hem&villa försäkring täcka. Det ska ju täcka oförutsedda händelser och läckage i ett gammalt tak som dessutom har läckt tidigare är ju inte oväntat.

OM det är själva lagningen som är undermålig så kan möjligen företaget som utförde det vara någon att gå på. De har dock utfört arbetet åt tidigare ägare så det kan bli en klurig väg att gå.

Skulle säga att det rimligaste är att du som nuvarande ägare av ett garagetak som uppnått sin tekniska livslängd får ta och åtgärda själv. Historien visar väl att lagning är en dålig lösning så ett mer ordentligt jobb med ny takpapp eller vad som nu ligger där är väl inte fel. Tråkigt nu på hösten men hellre nu än mitt i vintern kanske?
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Det första är ju att kontrollera den reparation som gjordes, kan man se något fel i utförandet. Det är troligen ett tak med väldigt låg lutning. Vilket ställer speciella krav på typ av material och utförande (helsvetsade skarvar osv). Har inte själv koll på detaljer. Men har de använt rätt material och metoder för reparationen? Ser man någon skarv som har släppt osv?

Har firman gjort fel, så kan du försöka gå på firman. Strikt formellt kan det vara så att deras garanti bara gäller mot beställaren. Men en seriös firma tar "goodwill" ansvar i en sådan här situation. Åtminstonde i att fixa ett ev. fel de gjort. Kanske inte för följdskador, för då måste de koppla in sitt försäkringsbolag (ansvarsförsäkring) som inte kommer att ersätta "goodwill".

Men om den nya läckan nu helt enkelt handlar om att taket är gammalt, kanske spruckit strax bredvid det som lagades eller så. Då ligger ansvaret på dig som fastighetsägare. Det var känt att taket är gammalt. Inte oväntat att det börjar läcka.
 
När det gäller din egna försäkring. För det mesta ersätter inte en villaförsäkring ´skador som orsakas av utifrån kommande vatten, bara skador från rörledningar osv. Men vissa (alla??) försäkringsbolag har skydd även för ex. takläckage om man köper en tilläggsförsäkring eller deras "stora paket". Det ersätter i såfall skadorna som läckan orsakat, inte själva läckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.