Har en äldre braskamin/kasett från Keddy (märkt "Kedddy" av någon anledning) som drar ganska mycket tjuvluft vid vänstra luckan i överkant. Det finns ingen packning eller liknande utan luckorna är planade mot kaminen men man verkar inte ha fått till det riktigt.

Misstänker att det är detta som gör att vi får stänga spjällen till kanske 80 % för att få en lugn brasa, brinner dock ändå ut på 40min.

Någon som har tips på hur jag kan få det tätt? Tätningssnöre och liknande packning kommer inte fungera, för tjockt. Skulle behöva något tunnare och mer eftergivligt.
 
Kolla att låshaken stänger riktigt.
Men den lilla springan påverkar minimalt, det ska brinna ordentligt och eldar på med spjällen på ca 80% på våra.
 
Funderade lite, det är nästan omöjligt att lägga dit något. Kaminen och luckor är planfrästa (tror jag det är) och allt i gjutjärn. Det måste vara låshaken som inte klämmer tillräckligt. Och då springa både upp och nertill på vänstra luckan där haken sitter.
Ta en bild på framsidan där springan är.
 
MG_88 MG_88 skrev:
äldre braskamin/kasett från Keddy (märkt "Kedddy" av någon anledning)
Keddy med 3d (Kedddy) är från före 2001 när man bytte namn.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Funderade lite, det är nästan omöjligt att lägga dit något. Kaminen och luckor är planfrästa (tror jag det är) och allt i gjutjärn. Det måste vara låshaken som inte klämmer tillräckligt. Och då springa både upp och nertill på vänstra luckan där haken sitter.
Ta en bild på framsidan där springan är.
Tar en bild sen i eftermiddag. Finns inget att justera på låshaken dock, det är bara en metalltapp. Man lyfter dörren en cm för att haka i den i kaminen.
 
Ingen sådan här, är på en Kedddy 90-tal. Trycks upp underifrån, dörren går inte att lyfta.
Närbild på smutsigt metallföremål, möjligtvis en del av en maskin eller ett verktyg, med fokus på en spak eller hävarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett suddigt foto av en metallstift eller spik och delar av grå strukturer, eventuellt del av en mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser låstappen ut på våran Keddy
Närbild: metallkant med slitage, mörkt fläckigt mönster, mot grå ytterbakgrund i suddigt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det original, ser ju ut som något påsvetsat, men kanske någon riktigt gammal kamin.
Hur ser gångjärnen ut som håller luckan? Ta en bild på luckan.
 
Skulle tro att det är orginal, men är inte helt säker. Kaminen är inte överdrivet gammal, slutet 80-talet har jag för mig. Men har ingen modelbeteckning mer än "superkassetten"

Bilder på gångjärn samt område i överkant av luckan där det drar in som mest luft:

Metallisk yta, möjligen en del av en dörr eller mekanism, med gångjärn eller fästen, robust och grov textur.

En närbild av en grå metallmekanism, möjligen en del av en låsning eller gångjärn, med suddig bakgrund.

En närbild på en texturerad, mörk yta med röda markeringar och en grå kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där lilla är inget du behöver göra något med.
Jag är fortfarande tveksam till att det är original, luckorna ser ut som våra men de har en riktig låsmekanism.
Ser ut som man svetsat och slipat på din kamin och att den inte trycker luckan till helt 100%.
Närbild av en gammal, smutsig träyta med metall beslag och en utstickande trärundel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en möbeldetalj med synlig fog eller springa, oklar fokus, inomhusbelysning, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det är original. Tittade efter nu och det finns inga tecken på att man skulle ha tagit bort något annan låsmekanism, hål etc.

Plus att någon annan medlem här tidigare nämnt två varianter - en men låsmekanism med knapp som på din och en där man lyfter av luckan som på min.

Homogena slipmärken finns på hela den delen av luckan hela vägen upp och även på andra luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.