Jag offererades en Sungrow växelriktare av Eon.
De satte dit en Goodwe typ GW10KT-DT.
I offerten står inte beteckningen på Sungrow.
 
Sungrow växelriktaren är lite mer premium
 
Ska man komma fram till skillnaderna mellan dessa så behöver man veta vad du blev offererad och vad de monterat.
Jag har inte själv superkoll på dessa två men det jag hört från par olika leverantörer i samband med Checkwatt är att Sungrow är att betrakta som något bättre än Goodwe men att de är i stort lika stora på marknaden.
Prisskillnaden mellan en 10kw de emellan är troligen inte nämnvärd stor.
Goodwe har 10 år produktgaranti vad jag vet
Goodwe har lite bättre utbud när det gäller hybrider i de högre effektklasserna över 10kw
Goodwe verkar sakna RJ45/LAN för kommunikation med bl.a webbportal, är WiFi som gäller där.

Vet att det var mång installatörer som inte ville skriva in exakt vilken växelriktare som ingick i offerten just för att kunna få tag på någon växelriktare öht när det var brist på de en period; de ville hellre kunna leverera någon växelriktare än att inte kunna leverera exakt den som annars skulle stått i offerten/ordern.
 
K
Jag hade inte accepterat något annat än det som står i offerten. Man gör ju valet baserat på offertens innehåll. Fabrikat x kan ha funktioner och bättre omdöme än fabrikat y.

Mortimer skriver att nätverksuttag är en skillnad, vilket kan vara betydande om wifi-täckning är dålig vid växelriktaren.
 
Ja det är en skillnad, Sungrow har i sin wifi så att man kan ansluta en nätverkskabel.
Goodwe får komplettera med en”dongel”
som jag fick vänta på 2 månader men fortfarande inte fått installerad.
Jag skulle vilja veta mer vad det skiljer kvalitetsmässigt och prismässigt.
Har lagt ett ärende till Arn men behöver lite mer ammunition.
 
B Birbert skrev:
Ja det är en skillnad, Sungrow har i sin wifi så att man kan ansluta en nätverkskabel.
Goodwe får komplettera med en”dongel”
som jag fick vänta på 2 månader men fortfarande inte fått installerad.
Jag skulle vilja veta mer vad det skiljer kvalitetsmässigt och prismässigt.
Har lagt ett ärende till Arn men behöver lite mer ammunition.
Goodwe har LAN dongel som tillbehör ser jag på deras sida men jag ser ingenstans på växelriktaren vart den pluggas i.
 
B Birbert skrev:
Ja det är en skillnad, Sungrow har i sin wifi så att man kan ansluta en nätverkskabel.
Goodwe får komplettera med en”dongel”
som jag fick vänta på 2 månader men fortfarande inte fått installerad.
Jag skulle vilja veta mer vad det skiljer kvalitetsmässigt och prismässigt.
Har lagt ett ärende till Arn men behöver lite mer ammunition.
Räckte det inte att prata med din leverantör?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Räckte det inte att prata med din leverantör?
Varför? De kommer endast säga att den är likvärdig och gå vidare. @mortimer skriver vi de leverera vad som helst än att vänta på den i offerten o gå vidare till nästa jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.