V Villa2024 skrev:
Projektledaren är alltid till 100% på entreprenörens sida i alla prisdiskussioner, vilket får även mig att misstänka att det finns en kickback någonstans i bakgrunden.

Det förklarar även varför projektledaren vägrar totalentreprenad. Då finns det inga extra pengar att tjäna för entreprenören och som kan ge kickback till projektledaren. 😒
Tilläggas kan att den säljorganisation jag refererade till inte har något samröre med WN som har pekas ut forumet som nästan oseriöst. Säljorganisation jag syftar på existerar inte längre.
Dock fins ingen garanti att liknande scenarior inte förekommer runt om i branschen.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Enligt TS indikerade WN ca 40 000 kr/m2.
WN ville ha klartecken för att gå vidare.
Projektering innehåller mycket mer.
Ett litet axplock:
Ofta besök på platsen för utvärdering av husplacering.
Planlösning (kanske flera förslag)
Avstämning mot detaljplan
Konstruktionslösningar.
Eventuell geotekniska undersökning för grundkonstriktion
Materialval i samråd med kund
VVS
El
Bygglovshandlingar
Entreprenadomfattning
mm. mm
Det är först efter detta det går att lämna "slutoffert"
Underskatta inte detta arbete.
Det mesta av det där vet redan WN eller har de åtminstone en bra uppfattning om, om de är etablerade och seriösa. Det är inte kärnkraftverk vi talar om.
De skall i alla fall kunna lägga en budgetoffert hyfsat kvickt utan att behöva sväva ut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Enligt TS vill WN ha 40000/m2 för en 180m2 tillbyggnad. Detta innebär 7200000:-
Dessutom tillkommer mycket troligt "extrakostnader" som alltid i husbyggen. Någon nämnde +20%.
Om man ser lite konservativt på det och räknar på 15% så blir det 1080000:-

Så totalt 8280000:-

För den summan borde borde privat anlitande av en bra och personligt passande arkitekt och byggande i egen regi vara mycket mer prisvärt. Notera att det gäller en tillbyggnad till ett befintligt hus med befintlig tomt där alla anslutningar redan finns. Och kommunala avgifter mm bör vara i sammanhaget minimala.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P
Det kan tilläggas att vi redan har ritningar från en bra arkitekt och kommer ha konstruktionsritningar via arkitekten också som han jobbar med.

Vi behöver bara någon som bygger huset, och därför kontaktade vi WN. Plus, Swedbank kräver en totalentreprenad, så man kan inte heller jobba som egen byggherre.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Är OSB lyx?i jämförelse med enkelgips, ja det är det."

Tycker inte den jämförelsen är relevant om vi pratar om "lyx".
Fast vill du kunna sätta upp grejer på väggarna så är det lyx!
 
TRJBerg
C Carina Widlund skrev:
Fast vill du kunna sätta upp grejer på väggarna så är det lyx!
Plywood eller plankvägg. (Eller brädvägg.)
 
V Villa2024 skrev:
I praktiken har man inget annat val än att välja entreprenören som Willa Nordic ger dig.
Trots att man har tjatat i månader om att få slutpriset på vad det kostar att montera huset så lugnar projektledaren med att allt är lugnt och det är absolut ingen brådska. Vi bygger så många hus bla bla. Sen med knappt en månad kvar till huset kommer så dyker slutofferten upp och minst en halv miljon över det som tidigare sagts. Jag vet flera som bygger med Willa Nordic som har råkat ut för det.
Som förstagångsbyggare och ofta allmänt ovan med hur byggbranschen fungerar så är det lätt att lita på det som Willa Nordics projektledare lovar.
Har man den osäkerheten i magkänslan är det rimligaste att välja annan leverantör.
De bra pålitliga leverantörerna överlever, även lågkonjunktur, medan lycksökare som försöker sko sig på den tillfälliga högkonjunkturen vi just paserat, försvinner snabbt från marknaden.
TS bör välja utefter offertjämförelser och lokala referenser.
 
A Arne_Planka skrev:
Det mesta av det där vet redan WN eller har de åtminstone en bra uppfattning om, om de är etablerade och seriösa. Det är inte kärnkraftverk vi talar om.
De skall i alla fall kunna lägga en budgetoffert hyfsat kvickt utan att behöva sväva ut.
Jag har just tittat lite på WN:s hemsida om byggmetod och möjliga tillval och konstaterat att konceptet ger nästan 100% möjlighet till specifik utformning/kundanpassning.
I min värld är det inte seriöst att antyda att man kan lämna offert på något som inte har utformats. Det blir bara en grov gissning utan verklighetsförankring.
Om TS söker värdesätter att utforma sitt hus efter eget önskemål faller många av typhustillverkarna som i stort sett erbjuder standardhus och tillvalsmöjlighter består i stort sett av insatsvaror och ytskikt.
Självklart kan många typhustillverkare lämna en nästintill riktig budgetoffert i ett tidigt skede av förfrågningsprocessen. Går inte att jämföra med nästan 100% kundanpassat.
(Hur långt är ett snöre?)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Är OSB lyx?i jämförelse med enkelgips, ja det är det."

Tycker inte den jämförelsen är relevant om vi pratar om "lyx".
Lyx eller inte?
Jag har ofta tillämpat principen plyfa/gips på insidan av väggar. Kanske inte mest kostnadseffektivt men ger uppenbara fördelar med minimerat behov av kortlingar, vridstyv väggkonstruktion, flexibel upphängning av kök/badrumsinredningar och övrig "tung" inredning, bra ljudegenskaper, mm.
Dessutom förespråkar jag gärna limfog till invändiga sanningar i stället för MDF, vilket ger en gedigen känsla.
Allt inte kostnadseffektivt men för mig en bra magkänsla. Ett hus ska leva i hundra år eller mer, merkostnaden/år är obetydlig.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
P PrimroseSwedes skrev:
Swedbank kräver en totalentreprenad, så man kan inte heller jobba som egen byggherre.
Har TS försökt med någon snnan bank?

Jag anlitade lokal byggare som tog rubbet (grund och uppförandet) bortsett husets maskinella utrustning - dock med förberedelse för installationer (bl skorsten med extraventilation).
 
TRJBerg
B Bernt Ö97 skrev:
Lyx eller inte?
Jag har ofta tillämpat principen plyfa/gips på insidan av väggar. Kanske inte mest kostnadseffektivt men ger uppenbara fördelar med minimerat behov av kortlingar, vridstyv väggkonstruktion, flexibel upphängning av kök/badrumsinredningar och övrig "tung" inredning, bra ljudegenskaper, mm.
Dessutom förespråkar jag gärna limfog till invändiga sanningar i stället för MDF, vilket ger en gedigen känsla.
Allt inte kostnadseffektivt men för mig en bra magkänsla. Ett hus ska leva i hundra år eller mer, merkostnaden/år är obetydlig.
Håller med.
 
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Låter dyrt vi byggde 200 kvm lösvirke med lyx standard för under 30000 kr/kvm
Låter dyrt. Mina föräldrars hus kostade 1500 kr/kvm.
 
  • Haha
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Som sagt var, våra preferenser är olika.
Bara TS kan beskriva önskemål/krav på utförande som underlag till offert.
Klokt att sortera bort kunder som inte har budget klar. Konkurensläget i branschen är stenhård idag och ingen vill lägga jobb på något som knte genererar försäljning. Självbevarelsedrift!

Det är absolut inte självmål att redovisa sin budget.
Konkurrensen på husmarknaden är idag så stor att det inte fins utrymme för debiteringar utöver skälig vinstmarginal, om ens någon vinstmarginal.
Ingen hustillverkare kan luta sig tillbaka och sätta pris i tron att det inte fins konkurrenter.
wn är precis motsatsen, de spottar ut priser som de vill. Konkurenskfraftig marknad hade du för 2 år sen nu eller snart när alla ordrar är verkställda sedan guldtiden kmr en efter en stänga om läget ej förändras inom snar framtid. Återigen wn är 10.000k dyrare oavsätt standard nivå, för att förtydliga ta ett lokalt företag som både förhandlar med dig och bygger ditt hus med egna snickare kmr bygga likadant hus med samma standard 10.000kr billigare. Nu pratar jag efter flera konkreta jämförelser innan jag började bygga själv.
 
P
yonna yonna skrev:
Har TS försökt med någon snnan bank?

Jag anlitade lokal byggare som tog rubbet (grund och uppförandet) bortsett husets maskinella utrustning - dock med förberedelse för installationer (bl skorsten med extraventilation).
Vi har för tillfället ett väldigt förmånlig bunden ränta hos Swedbank, men är öppna för att titta på annan bank nästa år när vårt avtal går ut.
Tar gärna emot tips om banker som tillåter annan entreprenad än enbart total!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.