Bor i en fastighet byggd på 30-talet. I lägenhet - vi har fjärrvärme. Det susar rejält i ett av mina element. När jag försöker lufta kommer först vatten. Sedan ingenting. Det tar tid. Jag stänger. Hur länge ska man behöva sitta och "lufta"? Jag trodde det skulle vara tvärtom - först kommer ingenting, sedan kommer vatten.
Är problemet elementen - eller sitter det någon annanstans?
 
Kommer det ingenting låter som för lite vatten och inget tryck i systemet.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, för lågt tryck i systemet.
Fyll på vatten i systemet, sitter normalt en påfyllningsventil i själva fjv-centralen, oftast sitter den efter plattvärmeväxlaren för tappvarmvatten men innan plattvärmeväxlaren för värmesystemet, ganska ofta står det "Påfylln." på ventilen.
Trycket bör vara ca 1-1,5 bar i en villa.

Edit: rättstavning
 
Redigerat:
  • Gilla
maja02 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, för lågt tryck i systemet.
Fyll på vatten i systemet, sitter normalt en påfyllningsventil i själva fjv-centralen, oftast sitter den efter plattvärmeväxlaren för tappvarmvatten men innan plattvärmeväxlaren för värmesystemet, ganska ofta står det "Påfylln." på ventilen.
Trycket bör vara ca 1-1,5 bar i en villa.

Edit: rättstavning
Tack för era svar! Men! Hur kommer det sig då att luftningen av ett annat element i lägenheten fungerar helt normalt - alltså - jag öppnar och det rinner ut? Det är inget kraftigt rinnande - snarare strilande, men det är iaf i mängder som inte tar slut. Kan det vara luft och undertryck i ett element bara?
 
M maja02 skrev:
Tack för era svar! Men! Hur kommer det sig då att luftningen av ett annat element i lägenheten fungerar helt normalt - alltså - jag öppnar och det rinner ut? Det är inget kraftigt rinnande - snarare strilande, men det är iaf i mängder som inte tar slut. Kan det vara luft och undertryck i ett element bara?
Sitter båda elementen på samma våningsplan? Och när du säger att det inte kommer någonting, är det så eller kommer det ut luft?
Det skulle kunna vara något som sätter sig och blockerar lufthålet.
 
F frause skrev:
Sitter båda elementen på samma våningsplan? Och när du säger att det inte kommer någonting, är det så eller kommer det ut luft?
Det skulle kunna vara något som sätter sig och blockerar lufthålet.
De två elementen sitter på samma våningsplan. Nu gick jag och kände på elementet. Det är nästan kallt. Ojämnt i elementet. Det rinner vatten direkt nu när jag luftar, men det är ljudlöst - jag hör ingenting.
 
Eftersom det är lägenhet så kan någon annan hyresgäst/brf-ägare pratat med vaktmästaren, å vaktmästaren kan då ha fyllt på systemet.
 
Kolla så att det problematiska elementet sitter monterat i våg. Lutar det åt fel håll så finns en luftficka du aldrig kan lufta bort, kan ge bekymmer.
 
  • Gilla
maja02
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är lägenhet så kan någon annan hyresgäst/brf-ägare pratat med vaktmästaren, å vaktmästaren kan då ha fyllt på systemet.
Ursäkta - jag var otydlig! VAd jag menade var att själva luftningen sker ljudlöst. Det fräser inte eller spottar. Elementet låter fortsatt. Det susar ungefär som det brukar susa i vattenrör när vatten spolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.