I nuläget är det bara en som ska ladda, men det kan ju ändras fort.
Hg får helt enkelt prova att ladda med 6A om det går att ställa

Får kolla med elverket om det spelar någon roll vilka säkringar jag har före alla mätare, dimensionerat för mer är det iaf

Kan man ta ut avgift för ev kostnad för större säkringar, om det nu skulle vara så?

Jag har 16A och fastighetsavgift eller vad det kallas och lgh har en lghavgift och 16A

Men då kan det ju inte ska funka med 16A före alla mätare, om alla maxar
 
Fairlane
Med tanke på att uppvärmningen är fjärrvärme så är det kanske fullt möjligt redan som det är.

Det kan vara värt ett försök tycker jag och en rekommendation att inte ladda med ner än 6A och inte vid middagstid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är du säker på att ni inte delar servis? Det låter orimligt att säkra ner en servis från 160 till 16.
 
Inkommande har 3*16 och där var det tidigare 3*160 ( kan vara lite mindre men över 100, hittade 3st 160A knivsäkringar när vi köpte)
Har varit bla bageri, senare stått delvis tomt men viss verksamhet har funnits, då var det endast 1 elmätare.
När vi byggde lgh så har vi fått lghmätare installerade, efter de 3*16
 
Har dina hyresgäster egna elabonnemang? Isf så sitter de inte efter husets elmätare.
 
M merbanan skrev:
Har dina hyresgäster egna elabonnemang? Isf så sitter de inte efter husets elmätare.
Ja dom har egna mätare
Nej det har jag väl inte skrivit?
Inkommande och sen 3 mätare
Det är inkommande som är säkrad till 3*16 och det är nog även mätarna
 
Ok. Om man skickar en fråga och lite luddigt beskriver det som att ens hyresgäst kommer att ladda elbil så kanske man får ett kompetent svar på vilken avsäkring det är i nätstationen/kabelskåpet.

Rätt lösning är ju att säkra upp servicen till 50A. Då kan alla abonnemang maxa sin anslutning samtidigt utan att servicen löser ut.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane
M merbanan skrev:
Ok. Om man skickar en fråga och lite luddigt beskriver det som att ens hyresgäst kommer att ladda elbil så kanske man får ett kompetent svar på vilken avsäkring det är i nätstationen/kabelskåpet.

Rätt lösning är ju att säkra upp servicen till 50A. Då kan alla abonnemang maxa sin anslutning samtidigt utan att servicen löser ut.
Men varför är det så eftersträvansvärt att lägenheter ska kunna utnyttja 3x16A när värme och varmvatten kommer från fjärrvärme?

Vårt förra hus, en villa på 225 kvm med direktverkande el och en luft/luft som täckte 25% av bostaden klarade sig med 3x16A.

Visst kan man säkra upp till 3x50A, men troligen är det att kasta pengar i sjön.
 
Har nog 16 hemma som huvudsäkring och har jordvärme och spabad och det funkar.
Men vad skulle man kunna tänka sig att jag behöver säkra upp till då?
3lgh och en hybridbil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.