Hej,

Vi funderar på att köpa ett fritidshus, men huset har ett jättedåligt tak... röta på vindskivorna, mossa osv
Vi förstår att taket har ett stort renoveringsbehov men hur omfattande är det? Vad skulle kosta det att lägga om taket? Taket är cirka 100 kvm.
Jag är ingen proffs inom bygg, men när jag kollade på husets undertak så märkte jag inga fläckar och det var torrt (stor sannolikhet att jag missade nåt)
Jag såg på nätet att det kan kosta runt 1500:per kvm, men kan kostnaderna bli dubbelt så mycket eller ännu mer?
 
  • Mossigt tak, höstträd, molnig himmel, övergiven känsla, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag i tak, äldre lampa, röda väggar, skuggor, utomhus vid byggnad, slitet, rustikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tätt?
 
B
Är huset som en "fyrkantig" låda, är det enkelt att byta tak. Blir värre om det är kupor, balkonger, takfönster diverse rör/skorstenar, altaner eller vinklar med mera.

Blir svårt att sätta en peng utan att titta, men "plegel" eller liknande plåt är relativt billigt och enkelt att få till om taket är enkelt.

Är det råspont under? Kan man inspektera taket underifrån (från vinden)? Det är ju lite skillnad på hur mycket underarbete som behövs.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Om det är ett enkelt tak utan vinklar och huvar tror jag de flesta bör kunna lära sid att spika läkt och skruva plåt, räkna med 20-25 tusen för ett enkelt plåttak på 100m2 om du gör jobbet själv.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Ser ut som ett shingeltak, dvs en form av papptak. Och är det riktigt gjort så är det underlagstak av råspont.
Vad vill du ha för takmaterial på huset, påverkar priset.
 
  • Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är huset som en "fyrkantig" låda, är det enkelt att byta tak. Blir värre om det är kupor, balkonger, takfönster diverse rör/skorstenar, altaner eller vinklar med mera.

Blir svårt att sätta en peng utan att titta, men "plegel" eller liknande plåt är relativt billigt och enkelt att få till om taket är enkelt.

Är det råspont under? Kan man inspektera taket underifrån (från vinden)? Det är ju lite skillnad på hur mycket underarbete som behövs.
Tack för ditt svar!
Huset är fyrkantigt, bara ett par rör på taket.
Huset har ingen vind (högt i taket). Undertaket var torrt.
Tänker att anlita byggfirma i fall vi köper huset. Och beställa en egen besiktning av huset innan dess.
Jag behöver tips från erfarna så att inte köpa och sen betala enorma pengar för ett nytt tak.
Tyvärr jag är ingen byggproffs...
Kan det vara så (i värsta fall) att hela taket måste byggas om från scratch? Och vad skulle det kosta då om man skulle anlita en firma?
 
A AndersS skrev:
Ser ut som ett shingeltak, dvs en form av papptak. Och är det riktigt gjort så är det underlagstak av råspont.
Vad vill du ha för takmaterial på huset, påverkar priset.
Läste på nätet att plåttak är bra, men kanske finns bättre varianter?
Vilket material är tålig och har mindre risk för läckage (förstår att det beror också på montering)?
 
Plåt typ falsat är bra! Tegel/betongpannor är fint det med, men kolla först om takstolar orkar med det då vikten ökar.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.